– ”Ilmamiekan” tulisi olla yhdistettyjä iskuja vihollisen lentokenttiä sekä ballististen ja risteilyohjusten laukaisuasemia vastaan. Tämä mahdollistaisi ilmavoimien ja koko Ukrainan asevoimien siirtymisen ilmaiskujen torjumisesta vastaiskuihin sekä ennaltaehkäiseviin kohdennettuihin iskuihin, Ukrainan Verhovna Radan kansallisen turvallisuus-, puolustus- ja tiedustelukomitean ensimmäinen varapuheenjohtaja kenraaliluutnantti Mykhailo Zabrodskyi sanoo artikkelissaan Ukrinformissa.
Hän lisäsi, että tämän tyyppisten kohteiden todellisen ja todennäköisen sijoittamisen perusteella tarvitaan kiireesti kykyjä, joilla pystytään iskemään tietyn tyyppisiin kohteisiin vihollisen hallitsemalla alueella vähintään 150-250 kilometrin syvyyteen.
Hänen mielestään nyt harkitaan ainakin kahta tapaa ratkaista tämä ongelma. Ensimmäinen olisi kykyjen laajentaminen kehittyneempiin ohjuksiin. Toinen on lisätä ATACMS-ohjuksilla varustettujen M-142 HIMARSien kantamaa.
Kenraalin mukaan onnistuneet yhdistetyt iskut rajoitetussa syvyydessä ovat jo tulleet Ukrainan ilmavoimien ja ohjusyksiköiden taistelutyöhön.
– Tällä hetkellä ne rajoittuvat vain tietyntyyppisten aseiden teknisiin ominaisuuksiin. Mahdollisuus saavuttaa vihollisen lentokentät ja risteilyohjusten lähtöasemat olisi ihanteellista. Tämä kyky muuttaisi välittömästi venäläisten ja heidän satelliittiensa ilmasodan jännittävästä seikkailusta tappavaksi raatamiseksi, Zabrodskyi kuvaa artikkelissa.
Hänen mukaansa jatkossa on myös tarpeen keskittyä nykyaikaisempien lentokonetyyppien hankkimiseen. Zabrodskyi mainitsee F-16:sta, F/A-18 Super Hornetin, F-15EX:n, JAS Gripenin ja F-35:n.