Ihmiset viettävät kuumaa kesäpäivää Eiranrannassa Helsingissä 30. heinäkuuta 2018. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Tutkimus paljastaa: Suomalainen valehtelee miellyttääkseen muita

Lahjominen, seksipalveluiden ostaminen ja hintalappujen vaihtaminen kaupassa on harvinaista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Selvä enemmistö suomalaisista valehtelee omista tunteistaan. Tunteiden kaunistelu on selkeästi yleisempää kuin esimerkiksi palkasta, alkoholinkäytöstä tai rahatilanteesta keksityt hätävalheet.

Tiedot selviävät tuoreesta kyselytutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten valehtelukäyttäytymistä.

– Elämme monin tavoin valheiden aikakautta – somessa luodaan kiiltokuvaa, kulissia ja häiriötä, totuus on heikoissa kantimissa maailmanpolitiikkaa myöten. Rakkaushuijaukset ja nettipetokset ovat kasvaneet miljardiluokan bisnekseksi. Silti suomalaiset ovat valehdellessaankin kovin kilttejä ja myötäsukaisia – valehdellaan, jotta toisille ei tulisi hankala olo, toteaa viestintätoimisto Tekirin toimitusjohtaja Riikka Kouhi tiedotteessa.

Rakkaus

Suomalaisten moraalikäsitys taipuu usein hekuman hetkellä. Yli puolet vastaajista kertoo joskus himoinneensa varattua ihmistä, ja yli kolmannes on pettänyt omaa kumppaniaan.

Toisista ihmisistä puhuttaessa saattaa mukaan joskus uida valkoinen valhe. Suomalaisista 45 prosenttia valehtelee muiden olemuksesta, yli viidennes omaan perheeseen ja sukuun liittyvistä mielipiteistä ja 20 prosenttia onnellisuudesta avioliitossa.

Useat vastaajat nimesivät pettämisen pahimmaksi valheekseen, mutta paljon pettämistä tavallisempaa on varastaa työpaikalta ja syyttää muita ihmisiä omista virheistä.

Lahjominen, seksipalveluiden ostaminen ja hintalappujen vaihtaminen kaupassa ovat sen sijaan suomalaisille harvinaista.

Ylivoimaisesti eniten suomalaiset valehtelevat miellyttääkseen muita ihmisiä. Emme koston tai kateuden vuoksi. Joka kolmas kertoo valehtelevansa sosiaalisten tilanteiden välttämiseksi sekä arkea helpottaakseen.

Erojakin ihmisten väliltä löytyy. Mies valehtelee oman asemansa edistämiseksi, nainen pelosta. Alle 30-vuotiaat välttävät valehtelulla sosiaalisia tilanteita, keski-ikäiset helpottavat arkeaan.

– Keskiluokkaisuuden ihanne maltillisesta ja sopeutuvaisesta ihmisestä elää vahvasti suomalaisten mielessä. Samaan aikaan elämäntapamme on siirtynyt yhteisöjen vahvasta kontrollista yksilönvapauteen ja jokaisen on löydettävä moraalinen kompassinsa itse, Kouhi sanoo.

Pomo hakee työajalla uutta työtä

Vaikka valtiovarainministeri käyttää v-sanaa opposition toiminnasta, puolueiden kannattajat eivät eroa toisistaan epärehellisyydessä. Suomalaiset vasemmalta oikealle valehtelevat yhtä tasaisesti niin painostaan, perhesuhteista kuin työtilanteestaankin. Joitakin kiinnostavia eroja äänestäjäryhmien väliltä kuitenkin löytyy.

Perussuomalaisten kannattajat valehtelevat muita enemmän alkoholinkäytöstään ja äänestyskäyttäytymisestään sekä trollaavat tai esiintyvät useammin jonain muuna henkilönä netissä. Demarit himoitsevat varattuja ja pettävät muita äänestäjäryhmiä enemmän.

Keskustan kannattaja väittää valheellisesti pitävänsä anopistaan ja kolmannes on selannut puolisonsa puhelimen salaa läpi. Perussuomalainen ja keskustalainen tarttuvat juopuneena rattiin muita enemmän. Vihreiden kannattajalle tärkein motivaatio valehtelulle on muiden miellyttäminen, kun demareista vain puolet valehtelee miellyttääkseen.

Poliittista taustaa enemmän suomalaiset eroavat kuitenkin ammattiryhmän perusteella.

Rahankäytöstään valehtelee 76 prosenttia, ja pomo ja työtön valehtelevat siitä lähes yhtä paljon. Johtavassa asemassa oleva valehtelee äänestyskäyttäytymisestään, ja 70 prosenttia kyselyyn vastanneista johtajista on hakenut muita töitä työajalla.

Poimintoja videosisällöistämme

Yrittäjä taas on muita ammattiryhmiä taipuvaisempi kertomaan väritettyä totuutta vakuutusyhtiölle ja antamaan vääriä tietoja Kelalle tai myymään jotain, jonka kuvaus ei vastaa todellisuutta. Suomalaisista 60 prosenttia on joskus vienyt jotain luvatta työpaikaltaan.

Tutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö Verian, ja kyselyyn vastasi 1031 suomalaista 30.5.–6.6. välisenä aikana. Tutkimuksen kohderyhmän muodosti 18 vuotta täyttänyt väestö manner-Suomessa. Virhemarginaali on suurimmillaan 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)