Yle: Pahamaineinen bussilinja herättää pelkoa kuljettajissa

Kaupunki asentaa osaan busseista turvapainikkeet, joilla voi hälyttää apua.
Lahden kaupungintalo. WIKIMEDIA COMMONS/TIIA MONTO, CC-BY-SA 3.0
Lahden kaupungintalo. WIKIMEDIA COMMONS/TIIA MONTO, CC-BY-SA 3.0

Bussin­kuljettajien mukaan Lahden linja 11 on yksi seudun turvattomim­mista linjoista. Matkustajien häiriö­käyttäytymisen ja uhkaavien tilanteiden sanotaan olevan arkipäivää, kertoo Yle.

Kyseinen bussireitti kulkee Lahden keskustasta kohti Nastolaa.

– Tietyillä kaduilla asiakkaiden käytös on usein röyhkeää ja uhkaavaa, Linja-autonkuljettaja Tuija Tahvanainen kertoo Ylelle.

Vekka Group oy:n liikennepäällikkö Joonas Pio kertoo sen olevan ongelmallisin suunta heidän liikennöimistään linjoista. Reitti kulke alueilla, joissa on paljon asukkaita alemmista sosioekonomisista asemista. Tästä syystä häiriöt korostuvat hänen mukaansa bussireitillä.

Tahvanaisen mukaan turvattomuuden tunne on koko ajan läsnä. Yksi kuljettaja ryöstettiin työvuoron aikana, toinen pahoinpideltiin kotimatkalla.

Yksityishenkilöt eivät voi myöskään enää itse tullata lähetyksiä, joista arvonlisävero on maksettu jo ostoksen yhteydessä.
Isännöintiliiton mukaan muun muassa putkiremonttiin pitää varautua ajoissa. Korjausten lykkääminen voi vaikeuttaa rahoituksen saamista.
Mainos