Verkkouutiset

Työntekijöitä Volkswagenin tehtaalla Emdenissä Saksassa LEHTIKUVA / AFP David Hecker

Tuhansien eurojen ero – IL: Tällä moottorilla ajaminen on halvinta

Sähköauton ja polttomoottorilla toimivien autojen välinen kustannusero on moninkertainen.

Polttoaineen hinnannousu näkyy autoilun kustannusten kasvussa, mutta kaikkien autojen käyttökustannukset eivät kasva samassa tahdissa. Erot käyttövoimien ja moottorityyppien välillä ovat samalla kasvaneet merkittävästi.

Iltalehden selvityksen mukaan jo 10 000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä puhutaan tuhansien eurojen eroista autoilun kustannuksissa.

Polttoaineen hinta on Ukrainan sodan, inflaation ja muiden tekijöiden takia vuodessa noussut yli eurolla litraa kohden. Se tarkoittaa selvityksen mukaan uudehkolla autolla 15 000 kilometriä vuodessa ajavalle 800 euron kasvua vuosittaisiin polttoainekustannuksiin.

Sen sijaan 50 000 kilometriä vuodessa vanhalla bensa-autolla ajavalla kuluu polttonesteisiin vuodessa 4 000 euroa enemmän kuin aiemmin. Vaikka sähkön hinta on myös noussut, sähköautoilla kilometrikustannus on yhä varsin kohtuullinen.

Selvityksessä verrattiin, miten autoilun kustannuksiin vaikuttaa se, onko ajossa esimerkiksi vanhempi isokulutuksinen auto, sähköauto tai moderni hybridi. Selvityksessä myös verrattiin miten kustannuksiin vaikuttaa jos vuosittainen ajomäärä on 15 000 kilometrin sijasta esimerkiksi 50 000 kilometriä.

Vertailussa oli mukana neljä erilaista polttomoottoriautoa: paljon kuluttava vanha auto, uudempi bensa-auto, uudempi dieselauto sekä hybridi. Vanhan auton kulutukseksi on arvioitu 10,0 litraa sataa kilometriä kohden, modernimmalle bensa-autolle 6,5 litraa, dieselille 5,5 litraa ja hybridille 4,0 litraa. Vertailun viidentenä autona on sähköauto, jonka keskikulutukseksi arvioidaan ympärivuotisessa käytössä 20 kilowattituntia satasella.

Esimerkiksi 10 000 kilometriä ajavalle sähköautoilijalle käyttövoimakustannus on vain 300 euroa vuodessa, kun taas vanhalla bensa-autolla vastaava vuosittainen ajomäärä maksaa 2 500 euroa. Toisaalta 40 000 kilometriä vuodessa modernilla bensiiniautolla ajava säästää hybridiautoon vaihtamalla 1 700 euroa vuodessa.

Uusimmat
› Uutissyöte aiheesta
MAINOS