Syksyllä voimaan astuneet uudistukset peruskouluun saavat jatkoa ensi vuonna osaamistakuun muodossa., LEHTIKUVA / KALLE PARKKINEN

Timo Heinonen: Peruskouluun seuraavaksi osaamistakuu

Hallitus puuttuu täsmätoimilla ja laajoilla uudistuksilla peruskoulun laskeneisiin oppimistuloksiin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kokoomuksen opettajataustainen kansanedustaja Timo Heinonen kirjoittaa Etelä-Suomen Sanomien kolumnissaan hallituksen laajoista täsmätoimista perusopetuksen uudistamiseksi. Tähtäimenä on nostaa suomalainen peruskoulu takaisin sille kansainvälisesti arvostetulle tasolle, jolta se viime vuosina on tipahtanut. Heinosen mukaan seuraavaksi on edessä perusopetuksen osaamistakuun valmistelu.

– Suomalaisten lasten ja nuorten oppimistulokset ovat heikentyneet koko 2000-luvun. Vuosituhannen alussa Suomi oli vielä koulutuksen huippumaa. Viime vaalikaudella suomalaisnuorten koulutustaso putosi OECD-keskitason alapuolelle, Heinonen kuvailee tilannetta.

Hän toteaa tilanteen johtuvan moninaisista tekijöistä; luokkakoot ovat kasvaneet, opetusresurssit heikentyneet ja sosiaalinen epätasa-arvo lisääntynyt. Tämä on johtanut oppilaiden entistäkin suurempaan jakautumiseen joko erittäin hyvin tai erittäin huonosti opinnoissaan menestyviin.

Tänä syksynä astui voimaan lista toimia, joiden avulla pyritään konkreettisesti vaikuttamaan ongelmien juurisyihin.

– Kännykät kiellettiin lailla luokkahuoneissa ja oppimisen tuki uudistettiin. Lisäämme myös matematiikan, äidinkielen ja kirjallisuuden vuosiviikkotunteja tavoitteena vahvistaa lasten perusosaamista, kun oppimiselle annetaan alakoulussa enemmän aikaa, Heinonen kertoo.

Hän korostaa, että ensisijainen tavoite on saada oppimistulokset nousuun. Heinonen korostaa erityisesti lukutaidon merkitystä kokonaisvaltaiseen oppimiseen. Tavoitteen saavuttamiseksi rahoitusta peruskouluun lisättiin vaikeasta taloustilanteesta huolimatta lähes 200 miljoonaa euroa.

Seuraavaksi hallitus haluaa säätää perusopetukseen osaamistakuun. Sen tarkoituksena on taata jokaiselle oppilaalle riittävät perustaidot jatko-opintoihin. Toteutuessaan osaamistakuu parantaisi perusopetuksen yhdenvertaisuutta ja antaisi opettajille opetustyön lisäksi työkaluja oppilaiden arviointiin.

– Oppiainekohtaiset tavoitteet, sisällöt ja arviointikriteerit ovat jatkossa oppimisen valtakunnallinen kivijalka, Heinonen kertoo.

Hän korostaa, että koulun tulisi huomioida ihan jokaisen mahdollisuus oppia ja kehittyä.

– Meidän tulee varmistaa, että erityistä, henkilökohtaistakin, tukea tarvitseva saa riittävän tuen, mutta samaan aikaan huolehtia, että eri aineissa lahjakkaatkin kokevat koulun mielekkääksi ja antoisaksi. Siis ihan jokainen, Heinonen toteaa.

Uudistettu perusopetuslaki on tarkoitus hyväksyä ensi vuonna.

Poimintoja videosisällöistämme
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)