Verkkouutiset

Kuljetusala on kirjoittajan mukaan ollut vastuullisesti mukana vähentämässä päästöjä. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Suomen pitäminen liikkeessä vaatii panostuksia

BLOGI

Elinvoimaiselle yhteiskunnalle on kirjoittajan mukaan paljon muitakin tavoitteita kuin ilmastonmuutoksen torjuminen.
Anssi Kujala
Anssi Kujala
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja 1.11.2021 alkaen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Säätytalolla ovat koolla hallitusneuvottelijat. Moni – ja myös he – yrittävät ennustaa tulevaisuutta. Yhteiskunnallisiin, teknologisiin ja taloudellisiin muutoksiin liittyy epävarmuuksia, joita kukaan ei voi ennustaa. Yksi tekijä on ilmastonmuutos ja päästövähennystavoitteet.

Liikennesektorille on asetettu kovia päästövähennystavoitteita. Nousevat kustannukset näkyvät meidän jokaisen suomalaisen autolla kulkevan ja erityisesti kuljetusyritysten kukkarossa. Otan esimerkin: Jos niin sanottu jakeluvelvoite vuoden 2024 alussa nousee jo päätettyyn 28 prosenttiin, siis tuplaantuisi, tämän kiristyksen kustannusvaikutus tammikuun ensimmäinen päivä esimerkiksi dieselin hinnassa olisi arviolta 16-26 senttiä litralta. Tämä tarkoittaisi satojen miljoonien eurojen kustannusten lisäystä kaikille autoilla kulkeville suomalaisille.

Pidän selvänä, että uuden hallituksen on heti aloittaessaan peruttava tämä jättikorotus. Aiottu korotus liittyy siihen, että viime ja tänä vuonna on ollut aiempaa alempi jakeluvelvoite ja nyt pitäisi kompensoida laskennallisia päästöjä. Perusteet tällä ovat kuitenkin murentuneet jo siitä johtuen, että polttonesteiden kulutus on laskenut.

Tämä antaa uudelle hallitukselle pelivaraa ratkaisujen tekemiseksi. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2022 liikennepolttoaineiden myynti Suomessa väheni 5,3 prosenttia verrattuna vuoteen 2021. Kulutuksen merkittävä väheneminen kompensoi aiemman jakeluvelvoitteen alentamisen lisäämiä päästöjä.

Seuraavan hallituksen on selkeästi linjattava myös, että polttoaineverotukseen ei enää tehdä korotuksia. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin kyselyn perusteella neljä kuudesta vastanneesta puolueesta on sitoutunut tähän. Lisäksi Suomessa on otettava käyttöön ammattidiesel-järjestelmä, jota kaikki puolueet kyselyn mukaan kannattavat.  Kun kuljetusalan kustannuksien kilpailukyvystä huolehditaan, se vaikuttaa kaikkien suomalaisten tarvitsemien tuotteiden ja palveluiden hintoihin.

Kohtuullisilla kuljetuskustannuksilla varmistetaan investointikyky myös puhtaampien käyttövoimien hankintaan. Vaikka teknologia ottaa harppauksia, uusien käyttövoimien ratkaisut eivät kuitenkaan ole vielä aidosti kypsiä raskaaseen liikenteeseen. Esimerkiksi Suomen 94 000 kuorma-autosta vain 25 kappaletta liikkuu sähköllä. Määrä on suorastaan koominen siihen nähden miten asiasta uutisoinnin perusteella kuvittelisi.

Tulevaisuuteen kannattaa suhtautua kuitenkin uteliaasti. Tällä hetkellä uusia käyttövoimia hyödyntävä kuljetuskalusto on kalliimpaa kuin perinteinen dieselkalusto ja erityinen pullonkaula on lataus- ja tankkausinfra. Kun esimerkiksi kunnissa pohditaan kaavaratkaisuja, tulisi nähdä tulevaisuuden vaatimukset niin sähkön kuin kaasunkin osalta. Kovin harvassa paikassa kaasua saa jo tankata, raskaan kaluston sähkölatauspisteitä ei ole missään. Nyt pitäisi tunnistaa energiamurros, joka pistää liikennettä, logistiikkaa ja sen kulurakennetta uusiksi.

Kuljetusala on jo ollut vastuullisesti mukana vähentämässä päästöjä. Suomessa on muun muassa EU-alueen suurimmat mitat ja massat käytössä kuljetuskalustossa. Se, että kuljetamme koko EU-alueen suurimmilla yhdistelmillä, on tuonut kilpailukykyä, mutta myös päästövähennyksiä. Kuljetusyritykset ovat tehneet nämä investoinnit.

Ilmastonmuutosta on torjuttava, mutta kaikessa päätöksenteossa pitäisi muistaa, että toimivalle ja elinvoimaiselle yhteiskunnalle on paljon muitakin tavoitteita. Suomalaisten yritysten pitää menestyä, pitää olla työtä ja toimeentuloa, joista valtiokin saa verotulonsa.

Tavaroiden kuljettamisen perusedellytys on kunnossa oleva tiestö. Tiestömme ei ole riittävän hyvässä kunnossa mikä näkyy erityisesti talvioloissa. Alimitoitettua rahoitusta on nostettava tiestön ylläpidon ja kehittämisen vaatimalle tasolle. Tasokorotus, jolla liikenneinfrastamme huolehditaan vastuullisella tavalla, vaatii peräti miljardin lisärahoituksen. Tämä summa tarvitaan perustienpidon rahoitustason nostoon, korjausvelan poistamiseen ja kehittämisinvestointeihin.

Toimiva liikenne on Suomen kilpailukyvyn elinehto. Tieliikenne vastaa noin 90 prosentista Suomessa kuljetetuista tavaratonneista.

Kumipyörät pitävät Suomen liikkeessä. Pidetään Suomi liikkeessä.

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
› Uutissyöte aiheesta
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)