Liikelentokoneet ovat suurimmassa vaarassa gps-häirinnän vuoksi. LEHTIKUVA / HANDOUT / ONNETTOMUUSTUTKINTAKESKUS

Spoofing on vaarallista – lentoja haittaava gps-häirintä lisääntynyt

Pienet liikelentokoneet ovat alttiimpia häirinnälle, mutta toistaiseksi vakavilta ongelmilta on vältytty.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Venäjän aloittama sota Ukrainassa häiritsee siviililentoliikennettä ja satelliitteja. Massiivisen satelliittiohjattujen droonien, täsmäohjusten ja -pommien käytön takia elektroninen sodankäynti eli elso on ollut erityisen raivokasta Ukrainassa. Nyt häiriöitä on alettu havaita myös Lähi-idässä, jossa Israel käy sotaa terroristijärjestö Hamasia vastaan, ja Israel on myös antanut häirinnästä varoituksia siviililiikenteelle.

Lisäksi häiriöitä on havaittu kaukanakin aktiivisilta sota-alueilta.

Elson takia siviililiikenteen lentäjät ovat havainneet koneidensa gps-järjestelmien lisääntyviä toimintahäiriöitä kymmenien tai jopa satojen kilometrien päässä sota-alueilta. Sen lisäksi, että gps-satelliittien signaali katoaa kokonaan, havaitaan yhä enemmän väärää sijaintia näyttäviä valesignaaleja, joilla sotilaskäytössä pyritään johtamaan vihollista tai sen laukaisemia aseita harhaan. Tästä huijaavasta sodankäyntitavasta käytetään nimeä spoofing.

Toistaiseksi häirintätapaukset eivät ole johtaneet vakaviin ongelmiin, koska suurilla liikennekoneilla on vähintään kuusi vaihtoehtoista navigointijärjestelmää, mutta pienet liikelentokoneet ovat alttiimpia spoofingille. Häirintähyökkäysten seurauksina koneiden järjestelmät antavat ohjaamomiehistölle vääriä sijaintitietoja tai paikkaansa pitämättömiä varoituksia. Pahimmillaan kone voi ajautua pois reitiltään.

Airbusin koneissa havaittiin viime vuonna 50 000 gps-häirintätapausta, joka oli neljä kertaa enemmän kuin edellisvuonna. Häiriöitä havaittiin jopa 300 kilometrin päässä sota-alueilta, eniten reiteillä, jotka kulkevat Mustallamerellä Turkista Azerbaidžaniin, Välimerellä Kyprokselta Libyaan, Itämerellä Puolan ja Latvian alueilla sekä Suomen ja Norjan Lapissa.

Häirintähyökkäykset ovat paljastaneet olennaisen vian lentokoneiden avioniikassa, joka perustuu oletukselle gps-signaalin luotettavuudesta. Viimeaikaisten tapahtumien pitäisikin herättää valmistajat suojaamaan elektroniikkaa häirinnältä tai muokkaamaan sitä sellaiseksi, että se tunnistaisi väärät signaalit.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)