Keski-Suomen hyvinvointialueen uusi johtaja Piia Vuorela kertoo Ylen haastattelussa haluavansa karsia turhia tai hyödyttömiä hoitoja ja palveluita.
Turhan työn vähentämisen ohella hän korostaa prosessien tehostamisen tärkeyttä.
– Tehokkuus on kauneutta.
Säästöjä on alueella hankittu esimerkiksi mobiilisovelluksen avulla, jonka kautta asiakas voi itse kirjata ylös verenpaineensa paperilomakkeen käytön sijaan.
Vuorelan mukaan tärkeää on myös se, että henkilöstö on tiiviisti mukana kehittämisessä. Hän korostaa, että henkilöstö on oman työnsä paras asiantuntija.
Keski-Suomen hyvinvointialue joutui valtiovarainministeriön arviointimenettelyyn huonon taloustilanteensa vuoksi. Alue on yrittänyt kohentaa taloustilannettaan muun muassa karsimalla palveluverkkoa.
Alkuvuoden talousluvut näyttävät Vuorelan mukaan lupaavilta.
– Haluamme olla oman taloutemme kuskin paikalla. Emme halua, että päätösvalta kaventuu tai katoaa kokonaan.