Suomen entinen pääministeri Sanna Marin (sd.) poseeraa Pariisin muotiviikoilla muoti- ja viihdemaailman superjulkkisten seurassa ja julkaisee kuvia luksusmerkin mekossa.
Ex-pääministerin toiminta voi hämmentää suomalaisia, toteaa Ylelle sosiaalisen median tutkija Essi Pöyry Helsingin yliopistosta.
Hän arvioi, että Sanna Marinin käynti Pariisin muotiviikoilla voi liittyä siihen, että ex-pääministeri on solminut sopimuksen amerikkalaisen viihdemaailman tähdille brändikumppanuuksia hakevan Range Media Partnersin kanssa.
Muotiviikolla voi hänen mukaansa verkostoitua erilaisten ihmisten kanssa.
– Kansainvälisten supertähtien on tärkeää olla esillä eri toiminta-alueilla, se lisää heidän vaikutusvaltaansa, Pöyry kertoo Ylelle.
Helsingin yliopiston tutkijatohtori, politiikan asiantuntija Johanna Vuorelma kommentoi ex-pääministerin ympärillä vellovaa keskustelua viestipalvelu X:ssä.
– Voi olla, että Marinin loikka työväen johtajasta kulutusta ihannoiviin seurapiireihin vahvistaa kyynistä luentaa politiikan edustuksellisuudesta: politiikkaan hakeudutaan henkilökohtaisen intressin edistämiseksi ja ideologinen puhe on pelkkää taktiikkaa, hän kirjoittaa.
Myös vasemmistoliiton kansanedustaja Veronika Honkasalo on huomannut muutoksen Sanna Marinissa.
– Mä en kyllä olisi näin kyyninen, luulen, että hän vain kertakaikkiaan sai tarpeekseen, tai jotain käänteentekevää tapahtui. Mutta muutos on kyllä kerta kaikkiaan outo, hän vastaa Vuorelmalle X:n viestiketjussa.
Mä en kyllä olisi näin kyyninen, luulen, että hän vain kertakaikkiaan sai tarpeekseen, tai jotain käänteentekevää tapahtui. Mutta muutos on kyllä kertakaikkiaan outo.
— Veronika Honkasalo (@veronikahonka) October 2, 2023