Saksan merivoimien upseeri ja maan ulko- ja turvallisuuspoliittisen insituutin SWP:n turvallisuusanalyytikko Göran Swistek varoittaa brittilehti The Timesin haastattelussa Kiinan kasvavasta vallasta Euroopassa sijaitsevissa strategisissa kohteissa, kuten satamissa.
– Kiinasta on tullut hyvin aktiivinen toimija Euroopassa, ja se muun muassa operoi sellaisessa infrastruktuurissa, jota voi käyttää sotilaallisiin tai tiedustelullisiin tehtäviin. Tästä syntyvää uhkaa ei ole aiemmin otettu järin vakavasti, Swistek toteaa.
Hän mainitsee esimerkkinä Ruotsin Kiirunassa sijaitsevan kiinalaisen tutkimusaseman. Hänen mukaansa asemaa voitaisiin käyttää myös sotilaallisissa operaatioissa.
Kiinan valtio-omisteinen varustamo Cosco omistaa merkittäviä osia tärkeistä satamista esimerkiksi Kreikan Piraeusissa, Belgian Antwerpenissa ja Ranskan Le Havressa.
Se myös pyrkii ostamaan 24,9 prosentin osuuden Hampurissa sijaitsevasta Tollerortin terminaalista.
Vuonna 2021 yhtiöllä johtotehtävissä toimiva Xu Lirong totesi Kiinan tavoitteena olevan ”koko tuotantoketjun” haltuunotto. Coscon rooliksi hän mainitsi merkittävien tavaraliikenteen solmukohtien haltuunoton.
– Uhkana on, että Kiinan hallinnoimaa infrastruktuuria voi käyttää esimerkiksi viestintäverkkojen vakoiluun ja kaupankäynnin rajoittamiseen, länsimainen tiedustelulähde sanoo lehdelle.
– Geopoliittisen kriisin toteutuessa Kiina voisi käyttää viestinnän tai tavaraliikenteen omistuksiaan datan tai kaupan tukahduttamiseen, jotta länsimaiden kyky vastata haasteisiin heikkenee.