Suomen pyöräkaupan kevään sesonki on romahtanut ennennäkemättömällä tavalla, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry tiedotteessaan.
Työsuhdepyörien kysyntä on käytännössä pysähtynyt. Toukokuussa sähköavusteisten pyörien myynti romahti 70 prosenttia ja tavallisten polkupyörien myynti 25 prosenttia. Pyöräkaupan kokonaisarvo laski viime vuoteen verrattuna peräti 40 prosenttia.
Taustalla on huhtikuun kehysriihessä tehty hallituksen päätös poistaa työsuhdepyörän verovapaus vuoden 2026 alusta.
Muoti- ja urheilukauppa ry:n toukokuussa tekemän kyselyn mukaan osalla alan kaupoista myynti laski jopa 90 prosentilla. Näkymät ovat erittäin synkät, sillä kauden kahdeksan ensimmäistä viikkoa muodostavat pyöräkaupan kannalta ratkaisevan sesongin.
– Kysynnän äkillinen pysähtyminen tulee aiheuttamaan useita konkursseja ja liiketoiminnan lopetuksia. Yksin pyöräkaupoissa vaarassa on jopa 400 työpaikkaa, sanoo tiedotteessa Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.
Työsuhdepyörä on ollut verovapaa etu 1200 euroon asti vuodessa. Etua on hyödyntänyt yli 100000 suomalaista. Nyt verokannustimen poistuminen koskee sekä uusia että jo hankittuja työsuhdepyöriä. Tämä muuttaa yli 100000 työntekijän tekemien hankintapäätösten verovaikutuksia, jotka saattavat ulottua jopa neljän vuoden päähän.
Viime vuonna myytiin yli 30 000 sähköavusteista pyörää – suurin osa työsuhdepyöriksi. Lisäksi tuhansia tavallisia pyöriä hankittiin työsuhde-etuna. Verovapauden poisto uhkaa etujärjestön mukaan vakavasti koko toimialaa.
Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kertoi viime viikolla Paasipodissa saaneensa palautetta pyörien veroedun poistosta. Purra kyseenalaisti, miksi valtion varoilla pitäisi tukea kaikkea mahdollista, ja totesi, että edulla ostetut sähköpyörät vastaavat hinnaltaan suomalaisen keskimääräisen auton arvoa.