S-ryhmä kertoo tuovansa myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja kasviksia, jotta suomalaiset lisäisivät kasvisten syöntiään. Tällä hetkellä vain joka neljäs syö suositellun määrän eli puoli kiloa kasviksia päivässä.
Kasvisten vähäinen kulutus johtuu usein tavallisen arjen haasteista. S-ryhmän teettämän kyselyn mukaan 34 prosenttia vastaajista kokee, että vihannekset ja hedelmät ovat liian kalliita, eivätkä kaikki jaksa valmistaa niitä kiireisen arjen keskellä (29 %).
Myös käsittely tuntuu vaivalloiselta. Vastaajista 16 prosenttia ei jaksa kuoria tai pilkkoa, ja monilta kasvikset unohtuvat helposti. (24 %).
– On ymmärrettävää, että kasvisten kuluttaminen koetaan hankalaksi. Syyt heijastavat suomalaisten arjen todellisuutta ja osoittavat, että kasvisten käytön lisäämiseksi tarvitaan sekä taloudellisia että käytännönläheisiä ratkaisuja, sanoo tiedotteessa S-ryhmän hedelmien ja vihannesten myyntipäällikkö Katarina Vikman.
S-ryhmä lanseeraa Helpot ja nopeat -tuotesarjan (Coop), johon kuuluu valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja raastettuja kasviksia, kuten porkkanaraasteita, salaattisekoituksia ja bataattilankkuja.
Prismoissa ja suurimmissa S-marketeissa esillepanoa korostetaan muun muassa opasteilla. Muutokset tehdään eri myymälöissä eri aikaan, suurimmassa osassa syksyn aikana.





