Ranskalainen merirahtijätti CMA CGM on aloittamassa uudelleen rahtiliikenteen Pietariin, kertoo World Cargo News. Liikenne on määrä aloittaa marraskuun puolivälissä.
CMA CGM ja kaksi muuta suurta MSC (Mediterranean Shipping Company) ja Maersk lopettivat liikennöinnin Pietariin maaliskuussa 2022 pian sen jälkeen kun Venäjä oli aloittanut täysimittaisen hyökkäyksen Ukrainaan. Tähän saakka vain MSC on jatkanut joitain kuljetuksia, joista se itse on kuvannut ainoastaan lääke- ja elintarvikelähetyksiksi. MSC:n reitti kulkee Ecuadorin, Yhdysvaltojen ja Venäjän välillä ja kuljettaa pääsääntöisesti hedelmiä yhteensä kymmenellä aluksella.
Nyt CMA CGM on lisännyt Pietarin Finland Express -reitilleen, joka yhdistää Saksaa ja Suomea. Reittiä liikennöivä konttialus saapuu Pietariin lehden mukaan ensimmäistä kertaa 17. marraskuuta. World Cargo News lainaa myös merilogistiikan analyysiyhtiö Alphalinerin tietoja: sen mukaan ranskalaisvarustamo avaa myös yhteyden Rauman ja Pietarin välille.
Finland Express -reitin vuoroväli on kaksi viikkoa, ja sillä liikennöi kaksi konttialusta. Reitin varrelle jäävät Bremerhaven, Hampuri, Kotka, Helsinki ja Tallinna. Nyt Pietari ja Rauma lisätään Hampurin ja Kotkan välille.
Vuonna 2022 suuret eurooppalaiset konttivarustamot joutuivat vetäytymään Venäjän markkinoilta. Esimerkiksi logistiikkajätti Maersk möi 31 prosentin osuutensa satamaterminaalioperaattori Global Ports Investmentsistä vuonna 2022 ja kirjasi siitä yli 400 miljoonan euron tappion.
World Cargo Newsin mukaan CMA CGM oli kyproslaisen tytäryhtiönsä kautta yhteyksissä venäläiseen logistiikkajätti Deloon, jonka omistaa miljardööripoliitikko Sergei Šiškarev. CMA:n omistuksessa ollut CMA Terminals irtautui ilman taloudellista korvausta vaihtamalla osuuksia useissa tytäryhtiöissä: GPI esimerkiksi siirsi CMA CGM:n toiselle tytäryhtiölle 25 prosentin omistusosuutensa Multi Link Terminals -yhtiössä. Se operoi kahta konttiterminaalia Helsingissä ja Kotkassa. Vastineeksi GPI sai 25 prosentin osuuden konttiterminaalista Kronstadtissa.
CMA CGM on ranskalais-libanonilainen yritys, jonka pääkonttori on Marseillessa. Konserntia johtaa sen perustaja-isältään perinyt Rodolphe Saadé. Yhtiön sivujen mukaan tällä globaalilla merilogistiikkajätillä on yli 650 alusta, 160 000 työntekijää, yli 55 miljardin dollarin liikevaihto ja 400 toimistoa 160 maassa. CMA CGM:lla on tytäryhtiö ja toimisto myös Suomessa: se sijaitsee Helsingin Pasilassa.
Ranskalainen Mediapart kertoi lokakuun alussa, että yhtiön edustajat vierailivat Pietarissa syyskuussa valmistelemassa yhtiön paluuta Venäjälle. Mediapartin mukaan Ranskan ulkoministeriö ei ollut saanut vierailusta tietoja, eikä myöskään CMA CGM:n pääkonttori ole tiedottanut Pietarin lisäämisestä reitilleen.
Mikäli CMA CGM palaa Venäjän markkinoille, se voi tarkoittaa Suomelle satamalogistiikan muutoksia. Kapasiteetti voi kasvaa, mutta niin voivat kasvaa riskitkin. Venäjä tarkoittaa pakote-, turvallisuus-, ja complicance-näkökulmien välttämätöntä huomioimista.





