Verkkouutiset

Uudet kansanedustajat valitaan huhtikuun 2. päivän vaaleissa. Eduskunta / Hanne Salonen

Rakkaudesta gallupeihin

BLOGI

Kirjoittaja myöntää olevansa gallupriippuvainen, kun kyse on puolueiden kannatusmittauksista.
Heikki A. Ollila
Heikki A. Ollila
Heikki A. Ollila on kunnallisneuvos ja entinen kokoomuksen kansanedustaja.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kuukauden ensimmäisenä torstaina aamu alkaa Ylen tarjoamilla luvuilla ja pari viikkoa myöhemmin Helsingin Sanomat antaa omansa.

On yllättävää huomata, miten suuria muutoksia parin viikon tai kuukauden välein puolueiden kannatuksissa tapahtuu, ainakin jos uskomme tutkimuslaitosten edustajia tai/ja haastateltavia politikan tutkijoita ja toimittajia.

Ja miksi emme uskoisi?

Mutta, kun emme usko.

Kun tutkimuslaitoksen edustaja vakavalla naamalla selittää, että vihreiden kannatuksen putoaminen 0,8 prosenttiyksikköä näkyy ennen kaikkea ikäryhmän 40-50 vuotta miehissä, niin huuhaaksi menee. (Kärjistin vähän vain.)

Gallup-uutisoinnissa kyllä kerrotaan tutkimuksen virhemarginaali, esimerkiksi 1,8 prosenttiyksikköä, ylös- tai alaspäin. Joskus analysoivat kommentaattorit muistavat sen mainitakin, mutta lähes samaan hengenvetoon tekevät päätelmiä, joissa se unohtuu.

Yksittäisen mittauksen vertaamista edellisen kuukauden tulokseen järkevämpää on tarkastella pitkän aikavälin kannatuskäyriä.

Niistä näkee kannatusmuutokset todellisimpina. Mutta nämäkin mittaavat vain tapahtunutta nousua tai laskua, eivät ennusta sitä, mitä seuraava tutkimus kertoo, toisin kuin gallupkommentaattorit usein tekevät. Kannatuksen trendit voivat jatkua tai kääntyä toiseen suuntaan tai olla tekemättä kumpaakaan.

***

Lopuksi muistelua:

Parikymmentä vuotta sitten ihmettelin blogissani, miksi Taloustutkimus/Yle ei korjaa mittauksissaan ollutta ilmeistä virhettä, joka antoi aina vihreille paremmat luvut kuin muut laitokset ja vaalien tulokset. Puoli vuotta myöhemmin Ylen politiikan toimittaja kertoi, että nyt he muuttavat korjauskertoimia ja olivat olleet tekemässä sitä jo aiemmin, mutta eivät voineet, kun ehdin sitä ehdottamaan…

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
› Uutissyöte aiheesta
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)