Pohjois-Korean hallinnon väitetään käyttävän öljyn salakuljetukseen rikollisjärjestöjä, niin sanottuja haamulaivoja ja epävirallisia rahoituskanavia.
RUSI-ajatuspajan ja Financial Times-lehden selvityksessä mainitaan Unica-tankkerin kohtaaminen toisen aluksen kanssa syyskuussa 2022. Alukset olivat tuolloin Pohjois-Koreassa sijaitsevan Nampon sataman länsipuolella.
Alukset oli kytketty toisiinsa kaapeleilla ainakin kolmen tunnin ajaksi. Niiden epäillään siirtäneen raakaöljyä YK:n asettamien pakotteiden vastaisesti.
Unican lisäksi vain kaksi muuta ulkomaista alusta kulkee edelleen suoraan Pohjois-Koreaan. Unica on saapunut alueelle yli 20 kertaa vuoden 2019 jälkeen.
Uusia ballistisia ohjuksia ja ydinaseita kehittävälle Pohjois-Korealle on tehty lukuisia laittomia rahtitoimituksia. Diktaattori Kim Jong-un on hyödyntänyt salamyhkäisiä verkostoja rahoittaakseen omat asehankintansa.
Unica-aluksen yhtenä omistajana on hongkongilainen öljykauppias Gary To, jolla uskotaan olevan yhteyksiä triadeihin. Hän teki aiemmin yhteistyötä Aasian uhkapelimarkkinoilla toimineeseen Alvin Chauhun, joka sai hiljattain tuomion järjestäytyneestä rikollistoiminnasta.
Pohjois-Korea tarvitsee polttoaineen lisäksi toimijoita, jotka pystyvät järjestämään toimitukset ja maksamaan rahdista. FT:n mukaan esimerkiksi Macaossa toimiva liikemies Sun Tit Fan on ostanut kymmenillä miljoonilla dollareilla Pohjois-Korean käyttämää raakaöljyä.
– Nämä verkostot ovat keskeisiä Pohjois-Korean kyvylle uhkata maailmaa ydinsodalla, RUSI-ajatuspajan tutkija James Byrne toteaa.
🧵A new @OSIA_RUSI investigation, in partnership with @FT, sheds new light on how North Korea (DPRK) taps into organised criminal networks to evade #sanctions and keep its weapons programme running. https://t.co/u12LyByePd
— RUSI (@RUSI_org) March 30, 2023