EU-direktiivi pakottaa muovipullojen korkit pysymään kiinni pulloissa. Muovijätteen vähentämiseksi ja kierrätyksen parantamiseksi tarkoitettu määräys kuitenkin paitsi ärsyttää kuluttajia, myös vaikuttaa lisäävän muovin käyttöä.
Tuoreimman havainnon on tehnyt virolainen juomajätti A Le Coq, ja siitä kertoo Viron yleisradioyhtiö ERR.
– Valmistamme vuositasolla noin 45 miljoonaa muovikorkillista tuotetta, sanoo ERR:lle A Le Coq -konsernin toimitusjohtaja Jaanus Vihand.
– Kun huomioi paljonko korkkeihin laitetaan nyt enemmän muovia, korkkeihimme kuluu vuositasolla nyt noin seitsemän tonnia enemmän muovia kuin aiemmin.
Vihand sanoo, että yhtiöllä on ollut aito halu parantaa asioita.
– Mutta ympäristönsuojelun näkökulmasta nyt tapahtuva ilmiö on päinvastainen.
Direktiivi jättää valmistajan ratkaistavaksi, millä tavoin korkki pysyy kiinni juomapullossa. Suurin osa järjestelyistä on kuitenkin osoittautunut tavalla tai toisella epäonnistuneiksi – jos ei muuten, niin kuluttajan näkökulmasta. Lähes jokainen muovikorkkien kanssa viimeisen vuoden aikana toiminut tuntee ilmiön, jossa pullosta lasiin kaadettaessa neste päätyykin liikkuvaan korkkiin, ja siitä pitkin pöytää. Toinen tuttu ilmiö on, että pullosta juodessa korkki sohii kuluttajan nenää.
Suomalaisen Olvi-konsernin omistama A Le Coq valmistaa tutun olutmerkkinsä lisäksi esimerkiksi siidereitä, mehuja, urheilu- ja energiajuomia sekä kivennäisvesiä.
Muovin käytön kasvaminen ei ole sinänsä uutta. Kun kertakäyttöisten muovituotteiden käyttöä koskevasta direktiivistä kerrottiin vuonna 2019, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto esitti laskelman, että muovin kulutus Suomessa lisääntyy noin puoli miljoonaa kiloa.
Suomessa noin 90 prosenttia muovipulloista palautui palautusautomaatteihin korkkeineen jo vuonna 2019, kun Yleisradio kertoi liiton laskelmasta.