Ylivoimainen valtaosa suomalaisten uutismedioiden päätoimittajista katsoo uutisoinnin hallituksen alkutaipaleesta onnistuneen melko hyvin. Myös virheitä ja tyylirikkoja nähdään tapahtuneen.
Suomen Lehdistö lähetti päätoimittajille elokuun lopussa kyselyn siitä, miten hyvin politiikan uutisointi onnistui, ja miten vakavana poliitikkojen jyrkkä kritiikki mediaa kohtaan koetaan.
Länsi-Savon päätoimittaja Timo Laitakari arvioi Suomen Lehdistön jutussa, että kesän isoimmat kohut syntyivät oikeista aiheista: [Vilhelm] Junnila, nimimerkki ”riikka”, [Wille] Rydman.
Laitakari muistuttaa, että myös edellisellä hallituskaudella keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni erosi valtiovarainministerin virasta median paljastusten vuoksi ja pääministeri Sanna Marinin (sd) aamupaloja ja bilettämistä pyöritettiin uutisissa päiväkausia.
Laitakarin mukaan kuitenkin piiloviestien, kuten kravatin eläinkuvan merkitysten kaivelusta, voi syntyä vaikutelma ajojahdista.
Aamulehden päätoimittajaksi Kalevasta siirtyvä Sanna Keskinen sanoo, että toimittajien pitäisi käyttää entistä enemmän harkintaa siinä, miten he kommentoivat asioita sosiaalisessa mediassa ja millaisiin vääntöihin lähtevät.
– Kun media halutaan maalata osapuoleksi, on tärkeää, että mediassa kaikki huolehtivat siitä, ettei siitä osapuolta saa. Tässä ei ole kaikilta osin onnistuttu, hän toteaa.
Päätoimittajien kyselyvastauksissa korostetaan, että kansalaisilla on oikeus tietää, millaiset henkilöt maata johtavat.
– Oli päivänselvää, että menneet puheet ja kannanotot tulevat jossain vaiheessa uuden hallituksen syliin. Näiden asioiden uutisointi on normaalia journalismia. Nyt puhutaan jo enemmän hallituksen työn sisällöstä, Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan päätoimittaja Jouko Jokinen kirjoittaa.
Savon Sanomien päätoimittaja Matti Pietiläinen kritisoi, että vaikka media onnistui ”isossa kuvassa hyvin”, jotkut mediat pitivät ”aivan liian arrogantisti” kiinni virheistään tai virheellisistä tulkinnoistaan. Tällä hän sanoo viittaavansa erityisesti nimimerkki ”riikan” kirjoituksia käsitteleviin juttuihin.
Median pitää päätoimittajien mukaan myös sietää itseensä kohdistuvaa kritiikkiä.
– Median pitää kestää kritiikki eikä kokea sitä ajojahtina tai maalittamisena, Keskisuomalaisen Pekka Mervola arvioi.