Matkustajia ja turvatarkastus Helsinki-Vantaan lentokentällä Vantaalla 19. syyskuuta 2023., LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Näissä tilanteissa lentoyhtiöllä korvausvastuu turvatarkastuksen ruuhkissa

Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastus ruuhkautui kuun vaihteessa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastus ruuhkautui elo-syyskuun vaihteessa. Kuluttajaliitto selvitti, mitä oikeuksia kuluttajalla voi olla niissä tapauksissa, joissa osa ohjeita noudattaneista kuluttajista myöhästyi lennolta turvatarkastuksen jonojen takia.

– Lentoyhtiöillä on esimerkiksi velvollisuus tiedottaa matkustajiaan siitä, miten lennoille pääsee ja, miten lentoasemalla tulee toimia, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell tiedotteessa.

Jos lentoyhtiö on antanut tiedon uusista nesterajoituksista ja tämä tieto on virheellinen, voisi vastuu myöhästymisestä tulla kyseeseen. Lentoyhtiön mahdollinen kuluttajansuojaan perustuva korvausvastuu voisi syntyä myös silloin, jos lentoyhtiö on jättänyt kokonaan tiedottamatta turvatarkastuksen nestemääriä koskevasta määräyksestä.

Tiedottamisen puuttuminen tai virheellisyys yhdistettynä poikkeuksellisen pitkiin jonotusaikoihin turvatarkastuksessa saattaisi johtaa siihen, että lentoyhtiön katsottaisiin olevan korvausvastuussa kuluttajalle.

– On myös mahdollista, että lentoyhtiön katsottaisiin olevan velvollinen ilmoittamaan, jos aiempien ohjeistuksien sijaan matkustajien olisikin hyvä saapua kentälle jo huomattavasti aikaisemmin, huomauttaa Beurling-Pomoell.

Toisaalta, jos lentoyhtiö on jollakin tavalla henkilökohtaisesti tiedottanut matkustajiaan joko kertomalla uudesta nesterajoituksesta, kehottamalla matkustajia tarkistamaan päivitetyt nesterajoitukset esimerkiksi Finavian sivuilta tai antamalla yleisestä ohjeesta poikkeavan suosituksen kentälle saapumisen ajankohdasta, lentoyhtiön ei todennäköisesti katsota olevan vastuussa myöhästymisestä.

Näyttötaakka onkin tässä tapauksessa kuluttajalla.

– Kuluttajan tulisi voida osoittaa, että lennolta myöhästyminen on seurausta nimenomaisesti lentoyhtiön puutteellisesta tiedottamisesta, ei esimerkiksi omasta huolimattomuudesta tai siitä, ettei uusia nesterajoituksia ole syystä tai toisesta noudatettu, Beurling-Pomoell muistuttaa tiedotteessa.

Turvatarkastuksen järjestämisestä on vastuussa Finavia ja kyseessä on julkinen hallintotehtävä. Vaikka turvatarkastus onkin pakollinen osa lennolle pääsemistä, ei lentoyhtiö vastaa sen järjestämisestä. Lennot ostanut matkustaja ei myöskään ole kuluttajasuhteessa turvatarkastuksen järjestäjään.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)