Verkkouutiset

Tuen määrä jää Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin arvion mukaan alle puoleen luvatusta. LEHTIKUVA/HEIKKI SAUKKOMAA

Kuljetusala polttoainetuesta: Hallitus petti lupauksensa

Ala vaatii polttoaineveron alentamista EU:n sallimaan minimiin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Eduskunnan talousvaliokunnan mietintö kuljetusyritysten polttoainetuesta on valmistunut. Valiokunta käsitteli hallituksen esityksen, joka perustui hallituksen 1. huhtikuuta tekemään linjaukseen myöntää kuljetusyrityksille tukea.

Tuen määrä jää kuitenkin Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin arvion mukaan alle puoleen luvatusta 75 miljoonasta eurosta. Kuljetusyritysten edunvalvoja SKALin mielestä tämä osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä kuljetusalan tilanteesta.

Maanteiden tavaraliikenteen kustannusnousu on alkuvuonna 2022 ollut ennennäkemättömän suurta. Kustannuksia on nostanut eniten dieselin hinnannousu, joka on pahimmillaan ollut yli 50 prosenttia vuodessa. Kuljetusyritysten kustannukset nousevat jo keskimäärin 15 prosenttia vuositasolla. Tilanne on aiheuttanut pahan kannattavuus- ja kassaongelman kuljetusalalle.

Hallituksen huhtikuisen linjauksen mukaan kuljetusyrityksille oli tarkoitus myöntää vaikean tilanteen vuoksi 75 miljoonaa euroa tukea. Hallitus vahvisti päätöksen lisätalousarviossaan 25. toukokuuta. Lakiesityksessä tukitaso on kuitenkin laskettu niin, että varatusta 75 miljoonasta eurosta tullaan jakamaan selvästi alle puolet.

– Eduskunnan talousvaliokunta ei kuljetusalan vetoomuksesta huolimatta korjannut lakiesityksessä ollutta selvää virhettä, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.

– Hallituksen tulisi pitää kiinni omista päätöksistään ja lupauksistaan myös lakia säädettäessä. Suomi on ollut hidas verrokkimaihin verrattuna ja nyt näyttää siltä, että luvatutkin tukitoimet ovat lässähtämässä, hän jatkaa.

Dieselin hinta on kääntynyt uudelleen nousuun kesäkuun alussa. Keskihinta lähestyy jo 2,50 euroa, mikä ylittää selvästi jo kevään korkeimmat lukemat. Pahimmat arviot povaavat jo kolmen euron rajan rikkoutumista kesän aikana.

Moni Euroopan maa on tehnyt päätöksen tässä poikkeuksellisessa tilanteessa laskea polttoaineveron EU:n sallimaan minimiin. Näin ovat päättäneet toimia esimerkiksi Ruotsi, Ranska, Espanja ja Saksa.

– Suomi ei voi jäädä seuraamaan sivusta ja antaa kalliin energianhinnan heikentää Suomen kustannuskilpailukykyä. SKAL edellyttää valtiolta päätöksiä polttoaineveron nopeaksi laskemiseksi, sanovat Ylälehto ja toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Viimeisen vuoden aikana tapahtunut polttoaineen hinnannousu on tuonut yli 800 miljoonan euron lisälaskun kuljetusyrityksille.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)