Kela tiedottaa uudistavansa syyskuussa verkkopalvelun, jossa asiakas voi varata ajan Kelaan. Uuden palvelun luvataan olevan helppokäyttöinen ja mukautuvan mobiililaitteisiin.
Tietoturvan varmistamiseksi asiakkaan pitää tunnistautua, ennen kuin hän voi varata ajan. Järjestelmä tulee käyttöön vaiheittain 20. syyskuuta alkaen.
Uusi palvelu helpottaa Kelan mukaan varausten seurantaa ja hallintaa. Asiakas voi milloin tahansa kirjautua palveluun, jos hän haluaa tarkistaa varaamansa ajan tai siihen liittyviä tietoja. Varattu aika on myös helppo muuttaa tai peruuttaa.
Uudistuksen taustalla on tiedotteen mukaan ajanvarauksen suosio ja tarve kehittää teknisiä järjestelmiä. Vuonna 2020 Kelan asiakkaat asioivat ajanvarauksella 246 000 kertaa, vuotta aiemmin 207 500 kertaa. Ajanvaraus sopii etenkin tilanteisiin, joissa asiakkaalla on monimutkainen tilanne tai paljon selvitettävää.
Vuonna 2020 kela.fi-sivujen käyttäjistä 61 prosenttia vieraili sivuilla mobiililaitteella ja 35 prosenttia tietokoneella.
Tietoturvan varmistamiseksi asiakkaan pitää tunnistautua, ennen kuin hän voi varata ajan uudessa järjestelmässä. Tunnistautuminen onnistuu verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Verkossa voi varata aikoja vain puhelinpalveluun. Jatkossakin ajan voi varata myös soittamalla Kelan puhelinpalveluun. Jos asia vaatii käyntiä palvelupisteessä ja lähin piste toimii vain ajanvarauksella, tulee soittaa Kelan puhelinpalveluun.





