Kansanedustajat Mia Laiho (kok.) ja Sari Sarkomaa (kok.) ovat huolissaan ikäihmisten hoivaa tarjoavan palvelusetelin arvon riittävyydestä.
Laiho on jättänyt kirjallisen kysymyksen palvelusetelin tarjoamisen velvoittavuudesta ikäihmisten hoivassa ja sen riittävästä arvosta huolehtimisesta. Myös Sarkomaa allekirjoitti kysymyksen.
Palveluseteli on vaihtoehtoinen tapa hankkia palveluita oman julkisen tuottamisen tai ostopalvelun rinnalla. Palvelusetelin käyttö painottuu sosiaalipalveluihin, kuten ikääntyneiden ja vammaisten ympärivuorokautiseen palveluasumiseen sekä kotihoitoon.
– Palvelusetelin avulla asiakkaan osallisuus, itsemääräämisoikeus ja mahdollisuudet vaikuttaa omaan tai omaisen hoivapaikkaan oleellisesti paranevat. Palveluseteleitä hyödyntämällä voidaan lisätä monipuolisesti alueen hoivan palvelutarjontaa ja samalla mahdollistaa pienten yritysten toimintamahdollisuuksia, Laiho kertoo tiedotteessaan.
Laihon mukaan palveluseteliä koskeva lainsäädäntö on pääosin hyvä. Ongelmia on kuitenkin käytännön toiminnassa.
Erityisen huolissaan Laiho on siitä, että palveluseteleiden arvo ei kaikkialla seuraa kustannusten kasvua.
Tiedotteessaan Laiho ja Sarkomaa kertovat, että palautetta järjestelmän toimivuudesta on tullut muun muassa Helsingistä, jossa setelin arvo ei palautteen mukaan ole riittävän suuri palvelun hankkimiseen.
– Jos hyvinvointialue ei turvaa palvelusetelin riittävällä arvolla hoivaa, asiakkaat eivät pysty käyttämään palveluseteliä ja palvelutarjonta kapenee, Laiho sanoo.
Sarkomaan mukaan palvelusetelin avulla myös pienet sosiaali- ja terveysalan yritykset voivat tarjota palveluitaan suomalaisille. Hänen mukaansa setelistä hyötyvät kaikki.
– Palveluseteli lisää palveluvalikoimaa ja samalla asiakkaan vapautta valita. Hallitusohjelmaan kirjatut tavoitteet palvelusetelilainsäädännön uudistamiseksi ovat tervetulleita, Sarkomaa sanoo.
Tiedotteessaan kansanedustajat huomauttavat myös eduskunnan oikeusasiamiehen todennee, että palvelusetelin arvon on oltava asiakkaan kannalta kohtuullinen.