Itämeren maat lupaavat lisätä tuulivoiman tuotantoa

Tanskan pääministerin mukaan Venäjän hyökkäys on nopeuttanut vihreää siirtymää.
Itämeren valtioiden johtajat kokoontuivat Tanskassa. LEHTIKUVA / AFP, AFP / LEHTIKUVA / MADS CLAUS RASMUSSEN
Itämeren valtioiden johtajat kokoontuivat Tanskassa. LEHTIKUVA / AFP, AFP / LEHTIKUVA / MADS CLAUS RASMUSSEN

Itämeren maiden johtajat kokoontuivat tänään tiistaina Tanskan pääministerin virka-asunnolle Marienborgiin keskustelemaan Venäjän sodan aiheuttamasta energia kriisistä.

Kokouksen jälkeen Tanskan pääministeri Mette Frederiksen kertoi, että vihreää siirtymää on nopeutettava.

– Olemme päättäneet lisätä merellä sijaitsevia tuulipuistoja Itämeren alueella seitsenkertaiseksi vuoteen 2030 mennessä, Fredriksen sanoi tiedotustilaisuudessa.

Pääministerin mukaan Venäjän hyökkäys on nopeuttanut siirtymää puhtaaseen energiaan.

– Niin pitkään kuin olemme riippuvaisia fossiilisesta energiasta, olemme haavoittuvaisia.

Poimintoja videosisällöistämme

Suomea edusti kokouksessa pääministeri Sanna Marin (sd.). Pääministerin mukaan Venäjä käyttää energiaa aseena Eurooppaa vastaan.

– Emme voi luottaa autoritaarisiin valtioihin energian ja muiden kansalaisten turvallisuuden kannalta keskeisten hyödykkeiden tuotannossa.

– Nopeuttamalla vihreää siirtymää me voimme taistella ilmastonmuutosta vastaan ja lisätä riippumattomuutta, Marin sanoi tiedotustilaisuudessa.

Itämeren alueen johtajien kokoukseen osallistui myös Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen. Hän toivotti tervetulleeksi aloitteet tuulivoiman lisäämisestä Itämerellä.

– Muutoksen tuulet puhaltavat. Me valjastamme tuulen voiman käyttöön, von der Leyen totesi tiedotustilaisuudessa.

 

Pääministerin mukaan Wille Rydmanin esittämistä avustuskriteereistä eri ole hallituksessa sopua.
Valtiovarainvaliokunta sai valmiiksi mietintönsä valtion toisesta lisätalousarviosta.
Tilanteeseen tarvitaan ratkaisu nopeasti, sanoo Jarno Limnell.
Mainos