Vuoden 2018 taksilain puutteet ovat olleet kestoaihe voimaantulostaan lähtien. Arvostelua on kohdistettu muun muassa epäselvään hinnoitteluun. Kymmenen kilometrin hintakattoa on myöhemmin laskettu liki sadasta eurosta 40 euroon.
Monet takseja käyttäneet suomalaiset ovat kertoneet kokemuksistaan taksien ”villistä lännestä” Ilta-Sanomille. Osan kuljettajista väitetään tulkitsevan hinnoittelua tahallaan väärin.
Huijatuksi tunsi tulleensa esimerkiksi jutussa esiintynyt kouvolalaispariskunta. Thaimaasta palannut pariskunta pulitti epähuomiossa yli sata euroa Helsinki-Vantaalta Kamppiin kulkeneelta matkalta.
Vantaalainen taksiasiakas taas kertoo 22 kilometrin matkan Kaivohuoneelta Kivistöön kivunneen 158,30 euroon. Aiemmin hän muistaa maksaneensa samasta matkasta korkeintaan 40 euroa.
– Vähän aikaa siinä mussutin asiasta. Hän [kuski] oli hyvin aggressiivinen, nainen kertoo lehdelle.
Kuskin mukaan hintaa korotti sylissä matkustanut koira. Maksettuaan laskun asiakas neuvotteli asiasta kuljettajaa edustaneen yhtiön kanssa, joka lopulta kuittasi väärän hinnoittelun siirtämällä asiakkaalle takaisin 60 euroa. Maksu suoritettiin Mobilepay-siirrolla.
Lehdelle annetuissa haastatteluissa ongelmat ovat keskittyneet erityisesti pääkaupunkiseudulle. Maakunnissa taas haasteita on aiheutunut esimerkiksi päivystyspalkkioiden puutteesta. Seurauksena alalla on havaittu maakunnissa jo työvoimapulaa.
Hallituksen esitys taksilain muuttamiseksi on tarkoitus valmistella kuluvan vuoden aikana. Ratkaisuksi on esitetty muun muassa laatukriteerien kiristämistä.