Kuljettaja käyttää älypuhelinta ajaessaan autoa Helsingissä 14. maaliskuuta 2021. Lain mukaan moottoriajoneuvon kuljettaja ei saa käyttää ajon aikana viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään., LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Liian moni katsoo kännykkää ajaessaan

Kaikkien tienkäyttäjien liikkuminen vaarantuu, jos oma huomio kiinnittyy muualle.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenneturva on huolissaan tarkkaavaisuuden herpaantumisesta liikenteessä, kun videoiden katsominen vie huomion liikenteen seuraamisesta.

Viestintävälineen käyttö kädessä pitäen on moottoriajoneuvoa ajaessa aina kielletty. Minkä tahansa laitteen tai järjestelmän ajamista haittaava tai vaarantava käyttö on kielletty kaikilla ajoneuvoilla.

Liikenneturvan kyselyn mukaan 15–24-vuotiaista lähes viidennes (18 prosenttia) katsoo videoita tai lukee viestejä ajaessaan erittäin usein tai usein, kun koko väestöä vastaava luku on yhdeksän prosenttia. Tasan viidennes (20 prosenttia) nuorista kertoo huomanneensa usein tai erittäin usein, että kiinnittää liian vähän huomiota liikenteeseen ajaessaan. Koko väestöä vastaava luku on kahdeksan prosenttia.

Aivotutkijoiden mukaan aivot eivät ”multitaskaa”, vaan todellisuudessa ne siirtelevät tarkkaavaisuutta kahden tehtävän välillä.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä muistuttaa, että pienikin huomion siirtyminen muualle vaarantaa paitsi kuljettajan itsensä, myös mahdolliset muut matkustajat sekä toiset tienkäyttäjät.

– Jos yrität tehdä kahta asiaa yhtä aikaa, joko toisen tai molempien suoritus häiriintyy. Kännykän esiin ottaminen kesken ajon häiritsee ajosuoritusta ihan joka kerta, väittää kuljettaja itse mitä tahansa, Kivilä sanoo tiedotteessa.

Nuorelle näytettävä hyvää esimerkkiä

Vanhemman on oltava erityisen tarkkana siinä, millaista esimerkkiä näyttää tuleville ajoneuvon kuljettajille. Vanhemman käyttäytyminen ennustaa vahvasti sitä, miten lapsi aikoo itse käyttäytyä tulevaisuudessa.

– Vanhemman on aivan turha yrittää väittää nuorelle voivansa käyttää kännykkää ajon aikana kokemuksen tai jonkin muun tekosyyn perusteella, Kivilä huomauttaa.

– Mikään kokemus ei kumoa ihmisen toimintakykyyn liittyviä lainalaisuuksia. Tarkkaamattomuus ei haittaa vain havaintojen tekemistä, vaan myös muuttuvissa tilanteissa toimimista ylipäätään.

Kännykän ajamista haittaava tai vaarantava käyttö on kielletty kaikilla ajoneuvoilla, myös polkupyörällä ja kevyellä sähköajoneuvolla. Jalankulkijankin on hyvä pysähtyä, jos puhelimeen pitää syventyä.

Melkein 60 prosenttia nuorista katsoo kävellessään kännykästä viestejä tai videoita. Koko väestöä vastaava luku on 25 prosenttia.

– Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eivät koske vain ajoneuvojen kuljettajia vaan kaikkia tienkäyttäjiä, Kivilä sanoo.

– Myös pienille koululaisille tulee opettaa, että kännykkä pysyy repussa, kun kulkee liikenteessä. Aikuisten pitää näyttää mallia ja keskittyä liikenteeseen.

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)