Keravan Energian myyntijohtaja Johanna Haverinen kertoo Helsingin Uutisten mukaan, että sähkölaskun maksamiseen kykenemättömien asiakkaiden määrä on nyt aiempaa suurempi. Määrän kasvua hän ei kuitenkaan kuvaa merkittäväksi.
– Meillä maksuaikaa tarvitsevia on onneksi ollut tähän mennessä vähän, kaikkiaan vain muutama kymmenen, hän kertoo.
Määrän kuitenkin ennakoidaan nousevan kylmän talven myötä. Ulosottoon sähkölasku voi mennä kuten mikä tahansa muukin lasku.
– Ulosottoon laskut siirtyvät vasta sopimuksen päättymisen jälkeen – siis siirtyvät, jos laskut ovat yhä maksamatta. Voimassa olevan sopimuksen aikana ulosottomenettelyä ei käytetä, Haverinen toteaa.
Viimeisenä perintätoimena sähköt voidaan katkaista. Ennen sitä asiakkaalle on lhetettävä kirjallinen huomautus sekä erillinen katkaisuvaroitus aikaisintaan kaksi viikkoa myöhemmin.
– Sähköjen katkaiseminen on aina viimeinen mahdollinen perintätoimi. Kun siihen päädytään, asiakas on jättänyt jo useiden kuukausien ajan sähkölaskuja maksamatta. Eli heppoisin perustein tai yhtäkkiä sähköjä ei katkaista, ja asiakkaan kanssa pyritään aina löytämään muu ratkaisu sekä ohjaamaan hänet oikean avun ääreen, Haverinen sanoo.




