Verkkouutiset

Matkustajia bussissa Helsingissä helmikuussa 2023. LEHTIKUVA / TEEMU SALONEN

HSL:n osastonjohtaja: Julkisiin saa matkustajia pidentämällä autoilijoiden matka-aikoja

Lipunhintojen alentaminen ei HSL:n mukaan ole tehokas keino saada ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Helsingin seudun liikenteen (HSL) osastonjohtaja Mari Flink kirjoittaa blogitekstissään, että edulliset lipunhinnat eivät ole tehokas tapa nostaa matkustajamääriä.

– HSL:n taloushuolien helpottamiseen esitetään toisinaan yksinkertaista keinoa eli lipun hintojen laskua. Ajatus on, että hintojen laskulla olisi niin suuri vaikutus kysynnän kasvuun, että matkustajamäärien lisäys kattaisi alennukset ja myyntitulot kasvaisivat, Flink kirjoittaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Hänen mukaansa ajatus ei pidä paikkaansa, koska joukkoliikenne on hintajoustamaton toimiala, jossa kysyntä ei reagoi herkästi hintamuutoksiin.

– Matkustuksen kasvu [hintojen laskemisesta] ei myöskään tule vain automatkoista vaan myös kävelystä, pyöräilystä tai ihan lisämatkojen tekemisestä. Kokonaislipputulot jäävät alennusten jälkeen pysyvästi alhaisemmalle tasolle.

Flink viittaa 2017 tehtyyn tutkimuskatsaukseen, jonka mukaan autoilun heikentämisen vaikutus joukkoliikenteeseen todettiin noin 14 -kertaiseksi verrattuna joukkoliikenteen vaikuttavuuteen automarkkinassa.

– Joukkoliikennematkojen ja automatkojen keskinäinen suhde ei siis ole symmetrinen. Joukkoliikennepalvelun muutoksilla (hinnat, palvelutaso, matkustusajat) ei pystytä tehokkaasti vaikuttamaan automatkoihin, mutta pidentämällä esimerkiksi autoilun matka-aikoja, saadaan isoa kasvua joukkoliikennematkoissa, Flink kertoo.

Flinkin mukaan tutkimustulokset osoittavat, että yritykset vähentää autoilua laskemalla merkittävästi joukkoliikenteen hintoja tai kasvattamalla joukkoliikenteen palvelutasoja tarkoittaisi yhteiskunnan taloudellisten resurssien hukkakäyttöä.

– Hintoja jouduttaisiin laskemaan tavattoman alas ja palvelutasoa kohtuuttoman ylös ja siltikään emme saisi vastaavaa vaikuttavuutta. Sen sijaan automarkkinaan vaikuttamalla saadaan yhteiskunnan kannalta taloudellisesti tehokkaita muutoksia joukkoliikenteen käytössä, Flink katsoo blogissaan.

HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen kirjoitti hiljattain Helsingin Uutisten kolumnissa, että vaikka HSL:n tämän kesäkuun myynti oli kaikkien aikojen paras ja peittosi jopa vuoden 2019 kesäkuun ennätyksen, ei HSL:n talous ole lähelläkään tasapainoa. Syynä ovat rajusti kasvavat kaupunkien infrakustannukset.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)