Yhdysvalloissa useat halpalentoyhtiöt ovat ajautuneet talousvaikeuksiin nopean kasvun, koventuneen kilpailun ja nousseiden kustannusten seurauksena.
Suuret perinteiset yhtiöt ovat omaksuneet halpalentoyhtiöiden toimintamalleja säilyttäen silti samalla paremman palvelutason. Siten halpalentoyhtiöt ovat menettäneet matkustajia perinteisille lentoyhtiöille.
Asiasta kertoo The New York Times.
Halpalentokonseptin edelläkävijä Spirit Airlines on merkittävissä taloudellisissa vaikeuksissa.
Toinen tunnettu halpalentoyhtiö, Frontier Airlines, on taloudellisesti paremmassa kunnossa, mutta menneinä vuosina voitollisena säilynyt toiminta on kääntynyt tappiolliseksi.
– Suuret lentoyhtiöt ovat keksineet tavan kilpailla – korkeimmilla kustannuksilla ja paremmalla palvelulla, lentoalan konsulttiyhtiö Flightpatc Economicsin ekonomisti Dan Akins sanoo.
Halpalentoyhtiöiden toimintalogiikkaan liittyy kustannusten painaminen minimiin. Lentokoneet pakataan täyteen matkustajia ja koneet ovat ilmassa mahdollisimman paljon. Lentolippujen lähtöhinta pidetään alhaisena, mutta lisäpalveluista matkustajalta veloitetaan lisämaksu.
Suuret lentoyhtiöt ovat ottaneet mallia halpalentoyhtiöiden käytännöistä. Yhtiöt ovat esimerkiksi ottaneet käyttöön lipputyyppejä, jotka eivät tarjoa kaikkia palveluita. Myös monet aiemmin lipun hintaan kuuluneet palvelut ovat muuttuneet myös perinteisissä lentoyhtiöissä maksullisiksi.
Osalla halpalentoyhtiöistä sujuu silti hyvin Yhdysvalloissa. Esimerkiksi reiteillä, joilla kilpailu on vähäistä, voi toiminta olla edelleen kannattavaa.
Viisi vuotta sitten perustettu lentoyhtiö Breeze on löytänyt markkinaraon käyttämällä keskikokoisia lentokoneita ja operoimalla pieniltä lentokentiltä käsin. Suurille yhtiöille reittien ylläpito ei välttämättä olisi kannattavaa.





