Kiinalainen Temu-verkkokauppa kuvattuna 16. heinäkuuta 2024. LEHTIKUVA/MIKKO STIG

Halpa hinta ei pelasta suomalaista verkkokauppaa

Verkkokaupasta on tullut suomalaisille luonteva ja ensisijainen ostokanava.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kansainvälisen kilpailun kiristyessä monet ulkomaiset verkkokaupat ovat lunastaneet paikkansa suomalaisten verkkoshoppailijoiden arjessa.

Tuotteiden halvempi hinta ja joidenkin verkkokauppojen laaja valikoima ja nopea toimitusaika ovat saaneet monet suomalaiset (lähes 39 %) ostamaan ulkomailta vähintään kuukausittain. Suomalaiset verkkokaupat eivät pysty kilpailemaan hinnalla kansainvälisiä jättejä vastaan.

Verkkokaupasta on tullut kuitenkin myös entistä vahvemmin arvoihin perustuvaa liiketoimintaa. Suomalainen työ ry:n Avainlippu 60 vuotta -tutkimuksen mukaan jopa 52 prosenttia suomalaisista tunnistaa Avainlippu-verkkokauppamerkin.

Sertifioiduille verkkokaupoille on kysyntää eri perustein eri ikäryhmissä. Arvoissa alle 35-vuotiaat korostavat erityisesti yritysten eettisyyttä, kotimaisuutta ja työllistävyyttä.

Vanhemmat kuluttajat puolestaan arvostavat laatua ja luotettavuutta. Tämä avaa kotimaisille verkkokaupoille selkeän mahdollisuuden erottautua: kertoa omasta tarinastaan ja tehdä arvoistaan näkyviä.

– Tuotteen laatu, läpinäkyvyys ja kotimaisuus eivät saa jäädä suomalaisen verkkokaupan tuotesivun alaviitteiksi. Ne ovat verkkokaupan strategista ydinviestintää. Vaikka hinta ei yksin kanna, menestys rakennetaan sen varaan, mitä rahalla saa, eli reilumpaa työelämää, läpinäkyviä toimintamalleja, tuoteturvallisuutta ja turvallista verkko-ostamista, kertoo Suomalainen työ ry:n tutkimuspäällikkö Jokke Eljala tiedotteessa.

Verkkokaupan tulevaisuus voi rakentua globaalien jättien dominoinnin sijaan myös suomalaisen osaamisen ja arvopohjaisen liiketoiminnan näyttämöksi.

– Verkkokauppa on osa yhteiskuntaa, suomalaista työtä ja talouskasvua, Eljala muistuttaa.

Suomalainen työ ry teetti Aula Research Oy:llä Avainlippu 60 vuotta -tutkimuksen keväällä 2025. Tutkimukseen vastasi 2 048 suomalaista ja 681 yrityspäättäjää koko Suomesta. Tutkimus toteutettiin sähköisinä kyselyinä Aula Researchin kuluttajapaneelissa ja yrityspäättäjärekisterissä 10.-23.2.2025. Lisäksi tehtiin fokusryhmähaastattelut alle 35-vuotiaiden ja yli 35-vuotiaiden kymmenhenkisille ryhmille.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)