Googlea vastaan Yhdysvalloissa nostetussa kilpailuoikeusjutuissa on noussut esiin väitteitä, joiden mukaan hakukoneyhtiö muokkaisi hakutuloksia saadakseen ihmiset käyttämään enemmän rahaa Googlessa mainostavien yritysten palveluihin. Asiasta kirjoittaa yhdysvaltalainen Wired.
Väitteet ovat peräisin muun muassa hakukoneyhtiön työntekijöiden antamista todistuslausumista.
Googlen on jo aiemmin tiedetty muokkaavan hakutuloksia käyttäjän mielenkiinnon kohteita vastaavaksi. Nyt esiin tulleiden väitteiden mukaan yhtiö pyrkii nostamaan kaupallista sisältöä tarjoavat hakutulokset kärkeen.
Jos käyttäjä hakee esimerkiksi hakusanalla ”lastenvaatteet”, uusien väitteiden mukaan haku muutetaan käyttäjän tietämättä muotoon esimerkiksi ”Nikolai-merkkiset lastenvaatteet”. Tämän seurauksena käyttäjälle näytetään tulosten kärjessä vain tietyn valmistajan tuotteita.
Wiredin mukaan Google muokkaa hakutuloksia saadakseen taloudellista hyötyä. Kun asiakkaat päätyvät käyttämään rahaa verkkokauppoihin Googlen hakutulosten kautta, myös Google saa osansa myyntituloista. Menettelyä kuvaillaan manipuloinniksi myös sen takia, että edes Googlessa mainostava yritys ei ole tietoinen Googlen harjoittamasta tulosten manipulaatiosta.
Menettelyn luonnehditaan vahingoittavan kaikkia muita paitsi Googlea itseään. Tulosten manipulointi heikentää käyttäjien näkemien hakutulosten laatua ja kasvattaa Googlessa mainostavien yritysten kuluja.