Tarton lentokentän lähestymisvalot. / IVO KRUUSAMÄGI / WIKIMEDIA COMMONS

Finnairin Tarton-lennot jatkumassa, mutta niin jatkuu GPS-häirintäkin

Tarton kenttä ottaa käyttöön perinteisen radiosignaaleihin perustuvan lähestymismenetelmän.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Finnair jatkaa vapun alla keskeyttämiänsä lentoja Viron Tarttoon kesäkuun alussa. Lennot jouduttiin keskeyttämään suuren kohun saattelemana, kun Venäjän tavalla tai toisella aiheuttama paikannussignaali GPS:n häirintä teki turvallisen laskeutumisen Tarton kentälle mahdottomaksi.

Lentokone pystyy lentämään ongelmitta, vaikka GNSS:aan perustuva GPS-paikannus ei toimisi, mutta nykyaikaiset lentokoneet tarvitsevat GPS-järjestelmää kenttien lähestymiseen ja laskeutumiseen. Myös GPS:sta riippumattomia lähestymismenetelmiä on, mutta Tarton lentokentällä vappuun saakka käytössä olleet lähestymismenetelmät ovat perustuneet juuri GPS:aan. Kun GPS-häirintä on ollut riittävän voimakasta Tarton lähistöllä, on tilanne johtanut siihen, että kentälle laskeutuminen olisi ollut parhaimmillaankin haastavaa.

Toukokuun aikana Tarton lentoasemalla on otettu käyttöön perinteinen maan pinnalla olevista laitteista toteutettava radiosignaaleihin perustuva lentokoneen lähestymisen ohjaus. Tähän perinteiseen menetelmään GPS-häirintä ei vaikuta.

Finnairin operatiivisen keskuksen johtaja Jari Paananen kiittelee virolaisia.

– Viron lennonjohtopalveluista vastaava EANS (Estonian Air Navigation Services) on tehnyt erinomaista työtä, että vaihtoehtoinen menetelmä saatiin nopeasti käyttöön, Paananen sanoo tiedotteessa.

GPS-häirintä Viron ja Suomenlahden yllä jatkuu edelleen. Avoimista lähteistä GPS-tietoja keräävän GPS Jam -karttapalvelun mukaan esimerkiksi maanantaina häirintä oli voimakasta laajalla alueella, joka ulottui Kirkkonummelta koko Suomenlahden yli jatkuen läpi koko Viron lähes Latvian pääkaupunkiin Riikaan asti.

GPS-häirintä on lisääntynyt selvästi vuodesta 2022 lähtien, mutta häiriöillä ei ole ollut vaikutuksia lentojen turvalliseen suorittamiseen, vakuuttaa Finnair. Lentokoneiden järjestelmät tunnistavat häirinnän, ja niillä on käytössään muitakin navigointijärjestelmiä, joita voidaan käyttää, kun GPS:iin tulee häiriöitä. Finnairin mukaan sen lentäjät ovat myös hyvin tietoisia GPS-häirinnästä ja osaavat varautua siihen.

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)