Verkkouutiset

Bangkokin Suvarnabhumin kansainvälinen lentokenttä. Gleb Osokin Wiki Commons CC BY-SA 3.0

Ensimmäinen kuolemantapaus Venäjän lentoliikenteen teknisten ongelmien takia

Tapauksen tutkinta on käynnissä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Matkustaja menetti tajuntansa Aeroflotin Airbus A330:n matkustamon korkean lämpötilan takia Bangkokin lentoasemalla Thaimaassa ja kuoli.

Aviatoršinan Telegram-kanavan julkaisun mukaan kone ei voinut lähteä Krasnojarskiin moottorivian takia 26. maaliskuuta. Yhteensä 294 matkustajaa oli koneessa yli kaksi tuntia yli 30 asteen lämpötilassa. Yleisten standardien mukaan matkustamon yli 25 asteen lämpötiloja ei pidetä hyväksyttävinä; Aeroflotilla rajana on 23 astetta.

Moottorivian takia ilman sisäänotto oli pysähtynyt eikä apuvoimalaite ollut enää kytkettynä, jolloin matkustamon lämpötila nousi 29 asteeseen. Koneen päällikkö päätti peruuttaa lähdön ykkösmoottorin elektronisen moottorinohjausjärjestelmän vikaannuttua.

Kone lähetettiin rahtikoneiden seisonta-alueelle, jossa sen oli määrä odottaa marshalleria. Odotus venyi kuitenkin 40 minuuttiin, jonka kuluessa matkustamon lämpötila nousi 32 asteeseen huolimatta ohjaamomiehistön yrityksistä käynnistää koneen ilmastointia.

Päätös matkustajien poistamisesta koneesta tehtiin kahden tunnin seisonnan jälkeen, koska tekninen henkilökunta ei pystynyt korjaamaan vikaa. Mutta koska busseja ei ollut heti saatavilla, heidän täytyi odottaa vielä tunti.

Kuumassa matkustamossa sairastui useampi matkustaja, joista yksi sai rytmihäiriön. Ambulanssi hälytettiin koneelle, ja lääkärit pystyivät auttamaan matkustajaa. Hänet vietiin sairaalaan, jossa hän kuitenkin vaipui koomaan ja kuoli kolme päivää myöhemmin tulematta tajuihinsa.

Venäjän onnettomuustutkinta aloitti tapauksen tutkinnan johtajana tutkintakomission johtaja Aleksander Bastrykin. Samaan aikaan Venäjän federaation ilmaliikennevirasto Rosaviatsia ei nähnyt tapauksessa mitään rikkomuksia eikä aloittanut tutkintaa.

Tapauksen jälkeen Aeroflot lähetti lentohenkilökunnalle ohjeet, joissa se pyysi matkustamohenkilökuntaa parantamaan lämpötilan hallintaa koneissa. Jos matkustamon lämpötila ylittää 25 astetta tai jos matkustajat valittavat epämiellyttävistä olosuhteista tai tunkkaisuudesta, matkustamohenkilökuntaa velvoitetaan raportoimaan siitä ohjaamomiehistölle ja valvomaan lämpötilan laskemista matkustamossa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)