Verkkouutiset

”Ei se kauramaito tule kahvilaan pyörällä” – Liikennekaaos vähentää yritysten halua suositella Helsinkiä

Pääkaupunki sai moitteita yrityskyselyssä. Elinkeinojohtaja vakuuttaa, että haasteet ovat tiedossa ja niihin puututaan.
Kaisa Paastela
Kaisa Paastela
Kaisa Paastela on Verkkouutisten tuottaja.
Extra
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Helsingissä toimivien yritysten halukkuus suositella Helsinkiä sijaintipaikkana on laskenut, selviää tuoreesta kyselystä.

Helsingin kaupungin tekemässä selvityksessä yritykset antoivat negatiivista palautetta liikennejärjestelyistä ja pysäköinnistä. Niihin liittyvät ongelmat vähensivät intoa suositella Helsinkiä sijaintipaikkana. Vastaajina oli 975 kaupungissa toimivaa yritystä.

Paraikaa käynnissä ovat lukuisten keskustan sisääntuloväylien korjaukset ja muutokset, sekä esimerkiksi Esplanadien kävelykatukokeilun työt.

Helsingin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva toteaa Verkkouutisille, ettei tulos ollut sinänsä yllätys, koska yritysten kanssa on käyty keskustelua ja liikenteen haasteet ovat tiedossa.

– Mutta olemme tietenkin harmissamme siitä, että tämä vaikuttaa niinkin paljon, Rinkineva toteaa.

Helsingin yrityselämää yli 10 vuotta seurannut Pia Pakarinen vastaa puheluun keskeltä auki revityn Töölöntorin ruuhkaa.

Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja ja Helsingin kokoomusvaltuutettu Pakarinen sanoo, että yrityksiltä on aina tullut toiveita muun muassa asiointipysäköintipaikoista, mutta nyt viesti on aiempaa paljon vahvempi.

Yrityskysely on lisäksi tehty tammi-maaliskuussa, jolloin esimerkiksi Mannerheimintien ja Esplanadien remontit eivät olleet alkaneet.

– Tällä hetkellä kyselyn tulos voisi olla vielä huonompi.

Pakarisen mukaan julkinen keskustelu on ollut henkilöautopainotteista ja logistiikka on pitkälti unohdettu.

– Vaikka esimerkiksi Olympiaterminaalin toiminnot siirtyvät Katajanokalle, niin siellä satama jatkaa ainakin vuoteen 2031, ja satama on erittäin tärkeä ulkomaan kaupan keskus.

– Ei se kauramaitokaan tule kahvilaan polkupyörän sarvessa. Logistiikka liittyy kaikkeen liiketoimintaan.

Pakarisen mukaan yksi pääongelmista on ajoittaminen, kun liki kaikki väylät Helsingin keskustaan ovat tukossa. Joukossa on pakollisia peruskorjauksia, mutta kaikkea tuskin olisi tarvinnut laittaa vireille samalla kertaa.

– Osin tilanne on itse aiheutettua, kun miettii vaikkapa Esplanadia, joka ei olisi ollut välttämätön kokeilu juuri nyt. Tämä herättää kysymyksen onko kukaan huomioinut koko kuvaa.

Helsingin keskustasta puuttuu koronaa edeltävään aikaan vielä 20 miljoonaa asiointikertaa, mikä johtuu etätöistä sekä alhaisista matkailijamääristä.

Aikaviiveilläkin on hintansa

Elinkeinojohtaja Rinkineva sanoo, että tilanteelle totta kai pitää voida tehdä jotakin, kun yritykset eivät enää suosittele Helsinkiä.

– Työmaiden ajoittaminen on varmasti yksi keskeinen osa sitä.

Kaupungin liikenteen sujuvuudessa päävastuu on kaupunkiympäristön toimialalla.

Rinkineva sanoo oman toimintansa keskiössä olevan Helsingin yritysmyönteisyyden edistämisen ja yritysten viestien kuulemisen, mutta jatkaa, että kaupungissa on monenlaisia intressejä. Vastakkainasettelua hän haluaa välttää.

– Kun kaupunki on joka puolelta rikki, se ei ole kenellekään miellyttävää, ei autoilijalle, pyöräilijälle, kävelijälle eikä skuuttaajalle.

Saavutettavuus on Rinkinevan mukaan tärkeää kaikilla liikennemuodoilla, kuten kaupunki on omiin papereihinsa linjannutkin.

– Valtavista remonteista aiheutuu haittaa ja aikaviivettä, jolla silläkin on hintansa. Pitäisi olla ymmärrys siitä, että mikä on se kustannus, joka syntyy liikenteessä pitempään vietetystä ajasta, pohtii Rinkineva.

Pia Pakarisella on antaa konkreettinen esimerkki:

– Eräs tavaraa toimittava taho kertoi, että kun ennen ehti päivän aikana Helsingissä tehdä 40 keikkaa, määrä on nyt enää 24 keikkaa. Tällaisista aiheutuvat lisäkustannukset menevät yleensä sinne palvelun hintaan.

Verkkouutisten tehdessä juttua Esplanadien muutoksista toukokuun alussa, kaupunkiympäristön toimialalta todettiin, että yhden ajokaistan poistamisesta aiheutuvat ruuhkat kyllä hellittävät, kun autoilijat eivät enää jatkossa aja Espan kautta.

Autoilun vähentäminen liikennettä hidastamalla ei Pakarisen mielestä ole kestävä ratkaisu.

– Vaikea tätä on kuitata sillä, että ajetaan vain vähemmän. Vaikka kaikki ihmiset kävelisivät keskustassa, niin tavara ei sinne kuitenkaan voi tulla muulla kuin ajoneuvolla, joka useimmiten on moottoriajoneuvo.

LUE MYÖS:
”Tästä tulee katastrofi” – Autojonot pahenemassa Helsingin keskustassa

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)