Britannian kuninkaallisten ilmavoimien F-35B-hävittäjät ovat pystyneet lentämään vain kolmasosan tehtävistään varaosa- ja henkilöstöpulan takia. Valtiontalouden tarkastusvirasto NAOn mukaan ongelmat, kuten viivästymiset, infrastruktuurin aukot ja erikoishenkilöstön vajaus, ”horjuttavat asevoimien sodankäyntikykyä”.
Tarkastajien mukaan tehtävät, jotka häivehävittäjät pystyivät lentämään viime vuonna, olivat ”noin kolmanneksen puolustusministeriön tavoitteesta”. Kansallinen pula F-35-mekaanikoista ja maailmanlaajuinen pula varaosista ovat kärkinä ongelmassa, jonka takia lentäjille jää vähemmän lentotunteja, raportti toteaa.
Konetyyppi on ollut Britanniassa käytössä vuodesta 2012 lähtien. F-35:n kyky yhdistää eri sensoreilta tulevaa informaatiota, sen elektroninen sodankäyntikyky ja häiveominaisuudet tekevät siitä ylivertaisen kaikkiin Britannian aiemmin käyttöön ottamiin hävittäjäjärjestelmiin verrattuna. Britannia on sitoutunut ostamaan kaikkiaan 138 F-35-konetta, joista 38 on toimitettu ja 10 on tilauksessa. Loppujen koneiden tilaamisesta ei ole virallisesti hyväksyttyä aikataulua.
Puolustusministeriö odottaa F-35-laivaston pysyvän palveluskäytössä vuoteen 2069 saakka.
Tarkastusvirasto on löytänyt hävittäjäohjelmasta pitkiä viivästymisiä. Suunnitelmat koneiden aseistamisesta – mukaan lukien kotimaassa kehitettyjen ohjusten integrointi – sekä häivekykyjen säilymisen varmistamisesta on siirretty 2030-luvulle. Ensimmäisen 48 koneen erän toimitukset ovat raportin mukaan myös myöhässä sekä taloudellisten paineiden että globaalin hävittäjäohjelman ongelmien takia.
Muihin ongelmiin kuuluvat henkilöstön vajaus monissa rooleissa, mutta kaikkein eniten mekaanikoissa. Tähän liittyy ongelma varaosien ja tukilaitteiden hankinnoista. Vaikka puolustusministeriö vähensi ohjaajien lentotuntivaatimusta kymmenestä tunnista seitsemään ja puoleen tuntiin kuukaudessa, viime vuoden maaliskuusta lähtien ohjaajat eivät ole päässeet edes siihen, kertoo raportti.
Hallitus on käyttänyt ohjelmaan – jossa Britannia on kumppanimaa – yhteensä 11 miljardia puntaa (12,7 miljardia euroa), joka on enemmän kuin tähän mennessä on kerrottu julkisuuteen. Tarkastajat arvioivat, että koko ohjelman elinkaarikustannukset ovat 71 miljardia puntaa (82 miljardia euroa), joka on ”huomattavasti enemmän kuin 18,76 miljardia [21,67 miljardia euroa], jonka puolustusministeriö on julkisesti raportoinut”.
– F-35-ohjelma tarjoaa Britannialle merkittävästi parannettua kykyä ja huomattavia taloudellisia etuja, mutta kyvyn antamat edut eivät täysin toteudu viivästysten, infrastruktuurin aukkojen ja henkilöstövajauksen takia. Puolustusministeriön täytyy nyt päättää, mihin se priorisoi resurssejaan parantaakseen kykyä niin, että se maksimoisi F-35-ohjelman edut Britannialle, toteaa NAOn johtaja Gareth Davies.
Viime kuussa Britannian parlamentin alahuoneessa ilmoitettiin, että seuraavaksi tilataan F-35A-hävittäjiä, jotka ovat edullisempia, joilla on pidempi lentomatka ja jotka pystyvät kantamaan ydinaseita. Ne eivät kuitenkaan voi tukeutua Britannian lentotukialuksille kuten lyhyiltä kiitoteiltä nousevat ja pystysuoraan laskeutuvat F-35B-koneet.





