Yhä useampi ihminen on viime vuosina joutunut erilaisten huijausyritysten kohteeksi digimaailmassa.
Tekstiviestien ja sähköpostien lisäksi huijauksia esiintyy myös sosiaalisen median palveluissa.
Sosiaalisen median asiantuntija Harto Pönkä arvioi Ilta-Sanomille, että Facebook ei kykene hoitamaan velvollisuuttaan poistaa laiton sisältö alustalta.
Ilta-Sanomat kokeili ilmiantaa kymmenen selkeää huijausmainosta, joissa käytettiin selkäesti väärin esimerkiksi henkiköllisyyksiä tai tavaramerkkejä.
Facebookin omistava Meta ei nähnyt ilmoitetuissa huijausmainoksissa mitään väärää.
– Näitä huijauksia on ollut Facebookissa vuosikausia. On tosi outoa, ettei Facebook ole saanut näitä kuriin. Oudommaksi menee se, että Facebook ei puuttunut tapauksiin edes ilmiannon jälkeen, Pönkä sanoo Ilta-Sanomille.
Hänen mukaansa Ilta-Sanomien ilmoittamissa mainoksissa oli kyse ilmiselvistä huijauksista.
Pönhän mukaansa EU:n digipalveluasetus DSA:n myötä digitaalisten palveluiden tarjoajilla on aiempaa suurempi vastuu käsitellä käyttäjien antamat ilmiannot. Hän arvioi, että Facebook ei kykene täyttämään kyseistä velvollisuutta.