Kerrostaloasunnon sähkölaskun laskunerittely ja rahaa Espoossa 29. joulukuuta 2022., LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Asiakkaat pyrkineet eroon kalliista sähkösopimuksista vilpillisin keinoin

Irtisanomisen jälkeen samaan talouteen on tehty edullisempi sopimus esimerkiksi puolison nimissä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Osa sähköyhtiöiden asiakkaista on pyrkinyt pääsemään eroon kalliista määräaikaisista sähkösopimuksistaan vilpillisin keinoin, Talouselämä ja Turun Sanomat kertovat.

TS:n mukaan noin 70 Turku Energian asiakasta on syyllistynyt sopimusrikkomuksiin pyrkimällä irti sopimuksesta ennenaikaisesti. Määräaikaisen sopimuksen irtisanomisen jälkeen samaan talouteen on tehty edullisempi sopimus esimerkiksi puolison nimissä.

Yhtiö aikoo lähettää kirjeen asiakkaille, jossa asiakasta vaaditaan maksamaan korvaus sopimusrikkomuksesta tai liittymään takaisin määräaikaiseen sopimukseen.

Sopimusehtojen mukaan asiakkaalta voidaan veloittaa määräaikaisen sopimuksen umpeutumiseen asti kuuluvat perusmaksut ja vuosiennusteen mukaiset energiamaksut. TS:n mukaan Turku Energia on valmis kohtuullistamaan korvausmääriä.

– Veloitamme vain sopimuksen keskeyttämisestä meille aiheutuneet tappiot, jotka on laskettu siten, että sopimus päätetään haluttuna ajankohtana, esimerkiksi 1.4.2023 alkaen. Teemme laskelman pyydettäessä asiakaskohtaisesti, Turku Energian myyntijohtaja Harri Salo kertoo TS:lle.

Myös sähköyhtiö Helenillä on havaittu, että yksittäiset asiakkaat ovat pyrkineet pääsemään eroon määräaikaisista sopimuksista vilpillisin keinoin. Yksi vastaantulleista vilpillisistä yrityksistä on asiakkaan ”valemuutto”, jonka nojalla sopimus voidaan päättää.

Helenin myynnin ja asiakaspalvelun toiminnasta vastaava johtaja Anu-Elina Hintsa muistuttaa Talouselämässä, että kyse on vakavasta sopimusrikkomuksesta, jonka voi rinnastaa petokseen.

– Määräaikainen sopimus on molempia osapuolia sitova, ja sen ennenaikaisesta purkamisesta aiheutuu kustannuksia. Yrityksemme ryhtyy toimenpiteisiin identifioidessamme valemuuttoja asiakkaalta ja suunnittelemme paraikaa entistä systemaattisempia toimenpiteitä. Jos asiakas on epähuomiossa tehnyt valemuuton, suosittelemme yhteydenottoa asiakaspalveluumme, jotta voimme keskustella tilanteen oikaisemisesta, Hintsa kommentoi TE:lle.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)