Pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallituksen esittämä polttoaineveron korotus tarkoittaisi noin 5-6 sentin korotusta dieselin polttoaineveroon.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mukaan korotus toisi kuljetusalalle vuositasolla noin 70 miljoonan euron lisäkulut.
– Tämä heikentäisi merkittävästi suomalaista kilpailukykyä, minkä vuoksi korotuksesta tulisi nyt pidättäytyä ja sen sijaan käynnistää hallitusohjelmassa mainittu liikenteen verotuksen kokonaisuudistus, SKAL:n asiantuntijapalveluista vastaava johtaja Petri Murto toteaa Verkkouutisille sähköpostitse.
Yksittäisen ajoneuvoyhdistelmän kohdalla vuotuinen lisäkustannus yrittäjälle voi olla tuhansia euroja. Murto nostaa esimerkiksi tukkirekan.
– Yksi puutavarayhdistelmä (”tukkirekka”) kuluttaa polttoainetta vuodessa noin 100[nbsp]000 litraa dieseliä. Mikäli dieselin polttoainevero nousee viidellä sentillä per litra, tarkoittaa se noin 5[nbsp]000 euron lisälaskua ajoneuvoyhdistelmän kustannuksiin.