Verkkouutiset

Kuluttajatuotebisnes myötätuulessa – Samsung ja Apple kärkipaikoilla

Maailman 250 suurimman kuluttajatuoteyrityksen yhteenlaskettu myynti on pysynyt talouden taantumasta huolimatta lähes 3100 miljardissa dollarissa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Elektroniikkajätit Samsung ja Apple johtavat edelleen maailman 250 suurimman kuluttajatuoteyrityksen listaa. HKScan on ainoana suomalaisena yrityksenä listan sijalla 230. Listalle sijoittuneiden kuluttajatuoteyhtiöiden kannattavuus on taantumasta huolimatta parantunut, selviää asiantuntijaorganisaatio Deloitten tuoreesta Global Powers of Consumer Products 2015 -tutkimuksesta.

Maailman 250 suurimman kuluttajatuoteyrityksen yhteenlaskettu myynti on pysynyt talouden taantumasta huolimatta lähes 3100 miljardissa dollarissa tilivuonna 2013 (mukaan luettuna kesäkuussa 2014 päättyneet tilikaudet).

Tutkimuksen mukaan tätä kasvua vaikean taloustilanteen keskellä on tukenut öljyn hinnan laskeminen, joka on tuonut mukanaan painetta hidastaa inflaatiokehitystä erityisesti USA:ssa, Euroopassa ja Japanissa. Vastaavasti kuluttajien ostovoima on kasvanut öljyn kulutuksen vahvoilla markkinoilla kuten Japanissa, Intiassa, USA:ssa ja suurimmassa osassa Eurooppaa.

– Talouden taantuma on toki vaikeuttanut kuluttajatuoteyritystenkin toimintaa, mutta kuluttajien ostovoima on paljon öljyä kuluttavissa maissa kasvanut ja kuluttajatuotebisneksen kannattavuus parantunut. Teknologian nopean kehityksen myötä myynti on kasvanut etenkin elektroniikka-alan yrityksillä, jotka tuovat kuluttajien saataville kiivaalla tahdilla uusia, yhä kehittyneempiä tuotteita, toteaa Deloitten vähittäiskaupasta vastaava osakas Jussi Sairanen.

Maailman 10 kuluttajatuotteiden kärkiyritystä ovat säilyneet melko samoina vuodesta toiseen. Tänä vuonna listalla nähdään muutosta lähinnä yrityskohtaisten toimialapainotusten muuttumisen myötä.

Esimerkiksi Nokia, Panasonic ja Blackberry tiputettiin listalta kokonaan pois, koska valtaosa niiden myynnistä muodostui kuluttajatuotteiden ulkopuolelta. Listan ainoa suomalainen yritys on HKScan sijalla 230. Listalle nousi myös yhdeksän uutta yritystä, joista yli puolet tulevat Kiinasta.

Yritysjärjestelyitä kiihtyvään tahtiin

Tutkimuksen mukaan yritysjärjestelyiden määrä kuluttajatuotemarkkinoilla on kasvanut tasaisesti vuodesta 2009 ja trendi näyttää jatkuvan.

Yrityskauppojen yhteenlaskettu arvo on sen sijaan laskenut vuodesta 2009 vuoteen 2012 johtuen taloustaantumasta, joka on tuonut mukanaan mahdollisuuksia neuvotella heikommin menestyneiden yrityskohteiden kauppahinnoista.

– Koska orgaaninen kasvu on nykyään haastavaa monille kuluttajatuoteyrityksille, markkinaosuutta pyritään lisäämään nopeasti strategisten yritysostojen avulla. Tulevien vuosien aikana kuluttajatuoteyritykset todennäköisesti jatkavat yritysostojaan ja -myyntejään ja pyrkivät niiden avulla keskittämään tuotevalikoimaansa, tekemään organisaatioistaan entistä ketterämpiä ja vastaamaan entistä paremmin kuluttajien muuttuviin toiveisiin, sanoo Deloitten yritysjärjestelypalveluista vastaava osakas Eija Kuittinen.

Deloitte teki kahdeksannen vuosittaisen tutkimuksen maailman talouden tilasta, kuluttajatuoteyritysten tilanteesta ja niiden tulevaisuudesta. Raportissa on myös listattu maailman 250 suurinta kuluttajatuoteyritystä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)