SDP:n Kymäläinen vaatii Venäjän raskaalle liikenteelle kauttakulkumaksua

SDP:n kansanedustaja Suna Kymäläinen vaatii muutoksia hallituksen kabotaasilinjaukseen.

  • LKS 20150210 - SDP:n kansanedustaja Suna Kymäläinen ulkomaalaisten tonttikauppoihin liittyvän kansalaisaloitteen tiedotustilaisuudessa eduskunnassa Helsingissä tiistaina 10. helmikuuta 2015. Kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd) jätti viime keskiviikkona kansalaisaloitteen EU- ja EFTA-maiden ulkopuolisten maa- ja kiinteistökauppojen rajoittamisesta oikeusministeriön tarkistettavaksi. Aloite avautui kansalaisaloite.fi -sivustolla allekirjoitettavaksi tänään tiistaina. LEHTIKUVA Vesa Moilanen

    Suna Kymäläinen.

    ()

”Hallituksen on muutettava kabotaasilinjaustaan, koska nyt valittu tie tappaa suomalaisen rekkaliikenteen ja tuo alalle halpatyömarkkinat”, Suna Kymäläinen sanoo tiedotteessaan.

Hänen mukaansa on selvitettävä, ovatko Suomessa ajavat autonkuljettajat täällä laillisesti ja maksavatko he veroja Suomeen.

”Kabotaasin valvonta on hyvin marginaalista. Kabotaasilailla turvataan kansalliset kuljetukset ja sillä on tarkoituksena estää halpatuontikuljetusmarkkinat sekä kuljetusalan lisääntyvä ulkomainen harmaa talous”, Kymäläinen toteaa.

”Suomi ja Viro ovat ainoita Euroopan maita, jossa ei ole vinjetti eli päivämaksua käytössä raskaalla liikenteellä. Suomessa on jo valmiina järjestelmä päivämaksujen käyttöönottoon. Tarvittaisiin vain päätös hallitukselta”, Kymäläinen sanoo.

Hänen mukaansa vinjettimaksun käyttöön ottamisella voitaisiin tehokkaasti estää laittomia kabotaasikuljetuksia. Päivämaksuilla voidaan Kymäläisen mukaan myös kontrolloida, kuinka kauan kuljetusliike on viettänyt aikaa Suomessa, perustelee Kymäläinen.

Kymäläisen mielestä EU:n ulkopuolelta ja Venäjältä tulevalle raskaalle liikenteelle tulee asettaa kauttakulkumaksu.

Maksua sovellettaisiin tapauksissa, joissa Suomeen saapuu Euroopan unionin ulkopuolelta muu kuin EU:n jäsenvaltion rekisterissä oleva ulkomainen raskaan liikenteen ajoneuvo, jonka tarkoituksena on vain läpiajo Suomen kautta muuhun maahan.

”Mikäli mainittu ajoneuvo on enemmän kuin yhden päivän Suomessa, ajoneuvon kuljettajan olisi ostettava päivämaksu, eli vinjetti”, Kymäläinen esittää.

Vinjetti edellytettäisiin kaikelle raskaalle liikenteelle.

”Kilpailun tasaamiseksi kotimaiselle ajoneuvolle hyvitetään maksu verovähennyksissä tai maksu palautetaan hyvittämällä esimerkiksi polttoaineveron palautuksena”, Suna Kymäläinen sanoo.

Arvoisa kommentoija, kunnioitathan hyviä tapoja. Terävä kritiikki on sallittua. Henkilökohtaiset tai kansanryhmien solvaukset ja ihmisarvon loukkaukset poistamme. Voimasanojen käyttöä tai alatyyliä kohtaan meillä on nollatoleranssi. Emme voi myöskään julkaista ulkopuolisia linkkejä. Pysy asiassa.