Verkkouutiset

Some ja tietotekniikka muuttaneet joulunviettoa

Sosiaalinen media ja tietotekniikka muokkaavat perheiden tapaa viettää yhteistä aikaa juhlapyhinä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Teknologia on yhä vahvemmin osa perheiden juhlapyhien viettoa sosiaalisen median käytön ja digipelaamisen yleistyessä. Kuulumiset halutaan jakaa ajantasaisesti sosiaalisessa mediassa, ja digilaitteita käytetään monipuolisesti paitsi viihtymiseen myös työasioiden seuraamiseen.

Microsoftin teettämän kyselyn mukaan Yhdysvalloissa jo 75 prosenttia lapsiperheiden vanhemmista päivittää sosiaalista mediaa suvun kokoontuessa juhlapyhien viettoon. Naiset (78 %) ovat miehiä (71 %) innokkaampia jakamaan kuulumisiaan, samoin tarkastelun nuorimmat ikäluokat (18–34-vuotiaat). Sama suuntaus näkyy myös Suomessa.

– Myös meillä kokemuksia halutaan jakaa ajantasaisesti ja suuremmalle joukolle kuin oma perhe tai koolla oleva suku, toteaa sosiologian professori Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta. Wilska on tutkimuksissaan paneutunut erityisesti kulutuskulttuurin muutoksiin ja uuden teknologian sosiaalisiin vaikutuksiin.

Yhdysvalloissa reilu puolet vanhemmista (57 %) näkee suotuisana lasten viihtymisen digilaitteiden seurassa suvun kokoontuessa juhlapyhien aikana. Neljäsosa vanhemmista sanoi lastensa käyttävän digilaitteita juhlapyhien aikana jopa enemmän kuin tavallisesti.

Erityisen suosittua (72 % vastaajista) on lasten viihdyttäminen digilaitteilla perheen matkustaessa juhlapyhien viettoon.

Sosiaalisen median päivittämisen juhlapyhien aikana katsottiin olevan hyväksyttävämpää kuin työsähköpostiviesteihin vastaamisen. Miehet suhtautuvat työasioiden hoitamiseen naisia myönteisemmin.

Wilskan mukaan Suomessa digilaitteita käytetään jotakuinkin samoihin tarkoituksiin kuin Yhdysvalloissa.

– Sosiaalista mediaa päivitetään ahkerasti etenkin lomilla, ja monet lukevat ammatista riippuen myös työsähköposteja. Lapset viettävät myös meillä yhä enemmän aikaa digilaitteiden parissa, joskin sosiaalisissa tilanteissa, kuten juhlapyhinä, painopiste on meillä enemmän yhteisen ajan vietossa, hän sanoo.

Elektroniikka ykköstoive

Miesten lahjatoivelistan ykkössijalla niin Suomessa kuin Yhdysvalloissakin on elektroniikka. Amerikkalaisvanhemmat arvioivat käyttävänsä digilahjoihin tänä vuonna noin 300 dollaria (noin 236 euroa). Vertailun vuoksi voidaan mainita, että suomalaiset käyttivät viime vuonna kaikkiin joululahjoihin keskimäärin 323 euroa.

Suomessa lähetettiin viime vuonna noin 37 miljoonaa joulukorttia, joskin määrä on ollut laskussa koko 2000-luvun. Yhdysvalloissa kolmannes joulutoivotuksista kulkee perille joko sähköpostitse tai sosiaalisen median kautta.

Niin ikään joulupyhien valmistelussa sähköiset apulaiset kipuavat pikku hiljaa perinteisten muistilistojen rinnalle, ja myös reseptit ja ohjeet haetaan yhä useammin sähköisesti älypuhelimien yleistyessä.

Perheiden yhteistä aikaa juhlapyhien aikana vietetään rapakon takana suomalaisille tuttuun tapaan. Suurin osa amerikkalaisperheistä katsoo yhdessä elokuvia (76 %) ja televisiota (63 %). Miehet (46 %) pelaavat perheen kanssa naisia (29 %) yleisemmin tietokonepelejä.

Microsoft tarjoilee myös digietikettiä eli vinkkejä yhteisölliseen jouluun. Niiden mukaan perheessä olisi hyvä sopia digikäytännöistä eli esimerkiksi ottaa huomioon, missä ja milloin postaat. Olisi syytä myös muistaa, että kaikki eivät halua näkyä kuvissa, jotka jaetaan sosiaalisessa mediassa. Kovimmassa juhlahumussa kannattaa jättää postaukset väliin.

Microsoftin kyselyssä selvitettiin digilaitteiden vaikutusta lapsiperheiden juhlapyhien viettotapaan, suunnitteluun sekä lahjojen hankintaan. Yhdysvalloissa lokakuussa tehtyyn kyselyyn osallistui yli 2 000 18–44-vuotiasta vastaajaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)