Verkkouutiset

Neljännes EU-kansalaisista tupakoi – eniten käryää Kreikassa ja Bulgariassa

Tuoreen Eurobarometrin mukaan tupakointi on vähentynyt EU:ssa 2 prosenttiyksikköä vuodesta 2012, mutta tupakoivia edelleen 26 prosenttia EU-kansalaisista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Eurobarometrin mukaan 15–24-vuotiaista tupakoi 25 prosenttia, kun määrä kolme vuotta sitten oli 29 prosenttia. Keskimääräinen tupakoinnin aloitusikä on yhä 17,6 vuotta. Tupakoivista 59 prosenttia on yrittänyt lopettaa ja 12 prosenttia on kokeillut sähkösavukkeita.

Kysely osoittaa laskusuuntausta tupakoinnissa kaikkialla Euroopassa, myös Suomessa.

Tupakoinnissa on kuitenkin edelleen huomattavia maakohtaisia eroja. Vähiten tupakoitsijoita on Ruotsissa (11 %) ja Suomessa (19 %), eniten Kreikassa (38 %) ja Bulgariassa (35 %).

Sähkösavukkeiden käyttäjistä kuitenkin vain 14 prosenttia pystyi lopettamaan tupakoinnin, joten ne eivät EU:n komission mukaan näyttäisi olevan erityisen tehokas väline tupakoinnin lopettamiseen.

Terveydestä ja elintarviketurvallisuudesta vastaava komissaari Vytenis Andriukaitisin mukaan tupakan vastaista taistelua ei näiden lukujen perusteella ole voitettu, varsinkaan nuorten keskuudessa.

– On mahdotonta hyväksyä, että tupakointi houkuttaa edelleen eurooppalaisia teinejä. Tupakkatuotedirektiivin keskeisenä tarkoituksena on varmistaa, etteivät nämä vaaralliset tuotteet houkuta nuoria. Tästä syystä siinä kielletään maut, joilla peitetään tupakan kova maku sekä ohuet ja alle 20 savukkeen pakkaukset. Lisäksi siinä tehdään pakollisiksi kuva- ja tekstiterveysvaroitukset, joiden on katettava 65 prosenttia pakkauksesta, hän sanoi barometrin julkaisun yhteydessä perjantaina.

Barometrin mukaan Suurin osa eurooppalaisista kannattaa tiukkoja toimenpiteitä tupakkatuotteiden ja sähkösavukkeiden suhteen. Esimerkiksi 70 prosenttia kannattaa tupakkatuotteiden jäljitettävyyden parantamista laittoman kaupan vähentämiseksi, vaikka se tekee tuotteista kalliimpia.

Niiden määrä, jotka uskovat sähkösavukkeiden olevan haitallisia, on noussut 27 prosentista 52 prosenttiin vain kahdessa vuodessa.

Neljä kymmenestä vastaajasta on nähnyt tupakkamainoksia viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana, erityisesti myyntipisteissä (39 %) ja mainostauluina tai julisteina julkisissa tiloissa (30 %). Suomalaisista ainoastaan 8 prosenttia kertoi nähneensä mainoksia aika ajoin, mutta suurin osa (75 %) ei ollut nähnyt mainoksia lainkaan viimeisten 12 kuukauden aikana.

Tupakointi on merkittävin vältettävissä oleva kuolinsyy Euroopassa. Siitä aiheutuu noin 700 000 kuolemaa vuodessa.

Eurobarometri-tutkimuksen eurooppalaisten asenteista tupakkaa kohtaan toteutti TNS Opinion & Social Network kaikissa 28 EU-maassa 29. marraskuuta ja 8. joulukuuta 2014 välisenä aikana. Siinä haastateltiin henkilökohtaisesti lähes 28 000 vastaajaa eri yhteiskunta- ja väestöryhmistä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)