Verkkouutiset

Päätös vuonna 1962: Huippukorkean autoveron piti kestää vuoden

Autovero säädettiin aikanaan muodollisesti vain vuoden kestäväksi ratkaisuksi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomi vapautti uusien autojen tuonnin sääntelyn vuonna 1962. Tämä johti tuontimäärien merkittävään nousuun. Tätä puolestaan rajoitettiin autoverolainsäädännön merkittävällä kiristyksellä.

Suomen historiallisesti varsin korkea autoverotus on perua näiltä ajoilta. Harva kuitenkaan muistaa, että pääministeri Ahti Karjalaisen (maalaisliitto) hallitus ajoi aikanaan korkean autoveron läpi vain vuoden kestävänä ratkaisuna.

Kirjailija ja toimitusjohtaja Ari Rämö on jakanut twitterissä kuvan Ilta-Sanomien asiaa käsittelevästä jutusta. Se on julkaistu heinäkuun 12. päivänä 1962. Jutun perusteella jo aikanaan ymmärrettiin, että verosta tuskin päästään enää eroon.

– Valtiovarainministerin kerrotaan valiokunnassa todenneen, että hallitus hyväksyy tässä tilanteessa yksivuotisen lain, jutussa todetaan.

– Huippukorkea vero on siis – ainakin muodollisesti – tiedossa vain yhdeksi vuodeksi. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että uusien autojen kauppa pakostakin pysähtyy lain voimassaoloajaksi ja ulkomaankauppaan pääsee näin syntymään vakava häiriö. Kotimaisilla automarkkinoilla taas kaikki valtit siirtyvät maahantuojilta käytettyjen autojen kauppiaille.

Lehdessä uumoiltiin tuolloin, että veropäätöksen valtiontaloudellisena lopputuloksena voi hyvinkin olla, että valtio jää kokonaan ilman niitä lisätuloja, joita verosta on arvioitu kertyvän.

– Hallituksen pitäisi vielä kerran vakavasti harkita, onko tällaiseen seikkailuun syytä lähteä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)