Erityisesti lapsiperheet olivat ostaneet ensi kertaa netistä vaatteita sekä ruokaa ja ravintola-annoksia. LEHTIKUVA/VESA MOILANEN

Yli puolet kansasta ostanut netistä jotain ensi kertaa

Koronan takia on tapahtunut merkittävä muutos ostokäyttäytymisessä.

Digitaalisen kaupan konsulttiyhtiö Columbia Roadin toteuttaman tutkimuksen mukaan 55 prosenttia suomalaisista on ostanut koronanepidemian aikana netistä tuotteita, joita ei aiemmin ole ostanut verkosta. Nyt ensi kertaa ostaneista 73 prosenttia aikoo jatkaa näiden tuotteiden ostamista jatkossakin.

Eniten ensi kertaa verkosta on ostettu erityisesti vaatteita ja asusteita. Lähes joka viides (19 %) vastaaja ilmoitti ostaneensa vaatteita netistä, vaikka ei aiemmin ole ostanut niitä. Suurin osa (89 %) heistä ilmoitti, että aikoo jatkaa vaatteiden ja asusteiden ostamista netistä koronan jälkeenkin. Vaatteiden verkkokaupat voivat siis olla koronan jälkeisen ajan voittajia.

– On todella merkittävää, että yli puolet suomalaisista on korona-aikana hankkinut tuotteita, joita ei ole aiemmin ostanut netistä. Vielä kiinnostavampaa on se, että heistä lähes kolme neljästä aikoo jatkaa näiden tuotteiden verkko-ostamista. Tämä on valtava – ja pysyvältä vaikuttava – harppaus suomalaiselle verkkokaupalle, arvioi Columbia Roadin Suomen-liiketoimintajohtaja Eero Martela.

Vaatteiden jälkeen eniten ensi kertaa oli ostettu ruokaa (14 %), ravintola-annoksia (13 %), hygienia- ja kauneustuotteita (13 %), sekä elektroniikkaa (12 %).

Erityisesti lapsiperheet olivat ostaneet ensi kertaa netistä vaatteita sekä ruokaa ja ravintola-annoksia. Ravintoloitsijoiden kannalta kiinnostavaa on, että 61 prosenttia ravintola-annosten ensikertaostajista aikoo jatkaa niiden ostamista verkosta.

– Kysymys kuuluu, miten verkkokauppiaat pystyvät pitämään uusista asiakkaista ja heidän uusista rutiineistaan kiinni? Tämä määrittelee suomalaisen kuluttajakäyttäytymisen tulevaisuuden, sanoo Martela.

Tutkimuksessa kysyttiin, mitä tuotteita ja palveluita he ovat ostaneet nyt ensi kertaa koronapandemian aikana ja minkä ostamista aikovat jatkaa koronan jälkeen. Tutkimus toteutettiin Kantarin nettipaneelissa viikolla 20. Tutkimukseen osallistui 1 051 iältään 16–64-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt