Traficomin mukaan valituksia tehtiin niin kirjepostista, paketeista, lehtien jakelusta kuin postin tullauskäytännöistäkin. LEHTIKUVA/MARKKU ULANDER

USU: Postin kulku takkuili viime vuonna

Postipalveluista valitettiin liki ennätykselliseen tahtiin viime vuonna.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vastaanotti Uutissuomalaisen mukaan viime vuonna noin 1[nbsp]310 postipalveluihin liittyvää valitusta ja yhteydenottoa. Niiden määrä kasvoi vuodessa yli 200:lla. Viime vuosi jäi vain hiukan nykyisen tilastointitavan ennätysvuodesta 2016, jolloin valituksia ja yhteydenottoja tuli 1[nbsp]330.

Traficomin johtavan asiantuntijan Merja Saaren mukaan valituksia tehtiin niin kirjepostista, paketeista, lehtien jakelusta kuin postin tullauskäytännöistäkin.

Reilu puolet yhteydenotoista liittyi kirjejakeluun. Kirjejakelua koskevista valituksista ja yhteydenotoista noin 90 prosenttia liittyi valtionyhtiö Postin toimintaan. Yleisimmin valitukset liittyivät postin jakelun viivästyksiin tai virheisiin.

Yhteydenottojen ja valitusten määrän kasvua selittää osittain koronapandemia.

– Korona on voinut aiheuttaa muutoksia toimipisteiden aukioloissa tai palveluissa. Lähetyksiä ei ole voitu toimittaa kaikkiin maihin puuttuvien kuljetusyhteyksien vuoksi, ja lentoyhteyksien puuttuminen on viivästyttänyt tai estänyt lähetysten toimittamisen, Saari listaa Uutissuomalaiselle.

Postin poikkeustilannejohtajan Jarmo Ainasojan mukaan kirjepostin jakelua haittasi viime vuonna pula jakajista pääkaupunkiseudulla. Loppuvuodesta myös koronatilanne aiheutti viivästyksiä kirjepostin jakeluun.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)