Verkkouutiset

Käytettyjä autoja myynnissä Helsingissä. / LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Näin miesten ja naisten autovalinnat eroavat

Miesasiakkaiden osuus korostuu erityisesti matkailu- ja pakettiautoissa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Autoliikeketju Jarmo Rinta-Joupin mukaan naisten ostopäätöksissä korostuvat keskihintaiset automerkit, kun taas miesten kohdalla kärjessä ovat arvokkaammat premium-autot. Havainto perustuu viimeisten kahden vuoden myyntitilastoihin.

Naisten osalta suhteellisesti ostetuin yksittäinen automerkki oli Kia, sillä 48 prosenttia merkkiä ostaneista asiakkaista oli naisia. Toiseksi ja kolmanneksi ostetuimmat olivat Hyundai (44 prosenttia asiakkaista naisia) ja Toyota (41 prosenttia).

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Miesten kohdalla suosituimmat olivat Mercedes-Benz (76 prosenttia ostaneista miehiä), BMW (74 prosenttia miehiä), sekä jaetusti Mitsubishi ja Volvo (72 prosenttia).

Ketjun myyntitilastoista havaittiin miesten suuri osuus matkailu- ja pakettiautokaupassa. Lukujen mukaan matkailuauton autoliikeketjulta ostaneista asiakkaista 82 prosenttia oli miehiä. Pakettiautojen kohdalla miesten osuus oli 87 prosenttia.

Myyntijohtaja Markku Ala-Hakunin mukaan tilastoista ei pidä vetää liian yksiselitteisiä tulkintoja, sillä auton ostopäätös on harvoin yhden ihmisen varassa.

– Usein oletetaan, että miesten auton ostopäätökseen vaikuttavat erityisesti tekniset ja esteettiset yksityiskohdat, kuten auton ulkonäkö ja varustelu, kun naiset suosivat luotettavuutta ja turvallisuutta. Tässä lienee perää, mutta asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen. Tilastot eivät puhtaasti kuvasta sukupuolten välisiä eroja, vaan osittain kyseessä on varsin tavanomainen tilanne, jossa puolisot tekevät ostopäätöksen yhdessä, Markku Ala-Hakuni toteaa tiedotteessa.

– Ykkösautoksi valikoituu keskivertoa arvokkaampi ajoneuvo, joka hankitaan usein miehen nimiin. Kakkosautoksi ostetaan edullisempi vaihtoehto ja se tulee naisen nimiin. Samanlaista asiakaskäyttäytymistä olemme havainneet matkailuautokaupassa, sekä pien- ja perheyritysten kohdalla, Ala-Hakuni jatkaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)