Kuluvana syksynä kukkaronnyörejä Mainostajien Liiton mukaan vielä kiristetään, mutta optimismi on vallalla, kun seuraavan vuoden investoinnit ovat kyseessä.
Liiton teettämän mainosbarometrin vastaajista 55 prosenttia aikoo lisätä markkinointiviestinnän investointejaan ensi vuonna ja vain kaksi prosenttia vähentää niitä.
Kuluvan vuoden budjetista panostuksia joudutaan tosin liiton mukaan syksyn mittaan vielä karsimaan. Joka viides vastaaja aikoo lisätä panostuksiaan, mutta vähentämään joutuu 23 prosenttia.
Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki kertoo kuitenkin katsovansa lukuja erittäin tyytyväisellä mielellä.
– Tämä on toivottavasti se käännekohta, jossa lamanjälkeinen mainosbudjettien vyönkiristäminen loppuu ja markkinointi otetaan strategisena investointina eikä vain kulueränä. Tekninen edelläkävijyys tuo vain hetken helpotuksen, mutta pitkäjänteinen brändin rakentaminen tuo jatkuvaa kilpailuetua, Lemminki kertoo.
Mainostajien Liiton elo–syyskuussa tekemään kyselyyn vastasi 83 liiton jäsenyritystä, joiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 243 miljoonaa euroa.