Kodinelektroniikkaketju Gigantin työntekijä opasti viime vuonna asiakasta Black Fridayn alennusmyynnissä. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Kaupan liitto arvelee joulumyynnin alkavan jo marraskuussa

Kaupan liitto odottaa joulukaupasta viime vuotta vilkkaampaa.

Kuluttajien luottamus on vahvistunut, ja tämän myötä heidän joulun ajan ostoaikomuksensa näyttävät Kaupan liiton mielestä lisääntyvän viime vuodesta. Kuluttajat myös ostavat edelleen joululahjat pääosin joulukuussa, vaikka Black Friday ja Cyber Monday siirtävät kulutusta joulukuulta marraskuulle.

Kaupan liiton joulun ajan kuluttamista ennakoivan indeksin mukaan joulukaupasta voidaan odottaa viime vuotta vilkkaampaa.

– Indeksi on rakennettu lapsiperheiden rahankäyttöaikomuksista, sillä joulun ajan kulutus nojaa nimenomaan lapsiperheisiin. Liian vakavasti indeksiä ei pidä ottaa, sillä se perustuu kuluttajakyselyihin eikä tilastoihin. Ilmapiiriä se kuitenkin kuvaa varsin hyvin, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Joulukuun liikevaihto on noin 25 prosenttia vuoden kuukausikeskiarvoa suurempaa. Kurjenojan mukaan tavarataloissa ja monilla erikoiskaupan aloilla joulukuun merkitys on vielä tätäkin merkittävästi suurempi. Nyt kuitenkin näyttää hänen mukaansa siltä, että marraskuun lopun suuret kampanjat Black Friday ja Cyber Monday olisivat mahdollisesti siirtämässä kulutusta entistä enemmän marraskuulle.

– Yhden tai kahden vuoden perusteella ei voi vetää mitään selkeitä johtopäätöksiä, mutta liikevaihtotilastoissa näkyy marraskuun merkityksen kasvu joulukaupassa varsinkin viime vuonna. Juuri viime vuonna Black Friday -kampanjointi löi Suomessakin itsensä kunnolla läpi, Kurjenoja kertoo.

Viime vuonna joulusesongin tuoma arvonlisäverollinen myynnin lisäys kuukausikeskiarvon päälle oli joulukuussa noin 845 miljoonaa euroa.

– Jos joulukauppaa tehtiin viime vuonna merkittävästi jo marraskuussa Black Fridayn ansiosta, joulusesongin tuoma myynnin lisäys marras-joulukuussa oli yhteensä 896 miljoonaa euroa eli 194 euroa jokaista vähintään 15-vuotiasta kohden, Kurjenoja toteaa.

Koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti viime vuoden joulukuussa oli lähes 4,7 miljardia euroa eli 1 016 euroa jokaista Suomessa asuvaa vähintään 15-vuotiasta kohden.

Pääosa jouluostoksista tehdään joulukuussa

Kaupan liiton teettämästä kyselystä selviää, että etenkin suomalaiset lapsiperheet aloittavat joululahjojen suunnittelemisen hyvissä ajoin ennen joulua. Pääosa ostoksista tehdään kuitenkin vasta joulukuussa. Joululahjoja ostavista naisista 79 prosenttia on hankkinut pääosan lahjoista joulukuun puoleen väliin mennessä. Miehistä näin on tehnyt ainoastaan 59 prosenttia.

Valtaosa suomalaisten lahjoista on edelleen tavaroita. Tänä vuonna 16 prosenttia kuluttajista ei aio ostaa joululahjoiksi tavaroita tai niihin oikeuttavia lahjakortteja. Lapsiperheistä vain 7 prosenttia ei aio ostaa tavaralahjoja.

Peräti 30 prosenttia kyselyyn vastanneista ei aio ostaa mitään palveluja tai niihin liittyviä lahjakortteja joululahjoiksi. Lapsiperheiden keskuudessa tämä luku on 18 prosenttia. Kurjenojan mukaan useimmiten palveluja ostavat lahjoiksi johtavassa asemassa olevat henkilöt ja vain harvoin eläkeläiset tai työttömät.

Erityisesti alle 35-vuotiaat shoppailevat joululahjoja mielellään sekä kotimaisista että ulkomaisista verkkokaupoista. Lapsiperheet tekevät verkko-ostoksia selvästi muita enemmän. Naiset puolestaan suosivat miehiä enemmän kotimaisia verkkokauppoja.

– Verkkokauppojen käyttäjien määrä ei ole enää suuressa kasvussa, sillä verkkokauppa ostoskanavana on jo hyvin vakiintunut. Verkko-ostosten määrä kuitenkin kasvaa, sillä digitaalisia ostoksia tehdään myös joulun alla useammin, Kurjenoja arvioi.

Kantar TNS keräsi taustatiedot joululahjaindeksiin marraskuussa kuluttajakyselyssä, jonka otos oli 2 160 suomalaista, jotka ovat 15−79-vuotiaita.

Kommentit