Verkkouutiset

Oluthylly marketissa. LEHTIKUVA/HEIKKI SAUKKOMAA

Kansalla halua vapauttaa edelleen alkoholilakia

Kuluttajat ovat tyytyväisiä vuoden 2018 alkoholilain uudistukseen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomalaisista 62 prosenttia pitää hyvänä, että nelosolutta, erikoisoluita ja vahvaa lonkeroa saa ostaa myös ruokakaupasta. Neutraalisti asiaan suhtautuu 20 prosenttia ja eri mieltä on 16 prosenttia vastaajista.

Kahden vuoden takaiseen edelliseen tutkimukseen verrattuna samaa mieltä olevien osuus on noussut kuusi prosenttiyksikköä, ilmenee uusimmasta Suomi Syö -tutkimuksesta.

– Kuluttajat ovat tyytyväisiä vuoden 2018 alkoholilain uudistukseen. Kokonaiskulutus ei kasvanut, vaikka uudistuksen vastustajat niin ennakoivat, eikä kansanterveys heikentynyt. Sen sijaan vähäalkoholiset ja alkoholittomat juomat ovat entistä suositumpia, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Tutkimuksen vastaajista 49 prosenttia toivoo mietoja viinejä ruokakauppoihin ja 54 prosenttia ostaisi mietoja viinejä ruokakaupasta vähintään melko todennäköisesti. Ostotodennäköisyys on noussut neljä prosenttiyksikköä vuodesta 2019.

– Alkoholilain uudistus osoitti, että isojakin muutoksia pystytään toteuttamaan onnistuneesti, kun pohjatyö on tehty huolella. Vastuullisesti toimiva päivittäistavarakauppa on valmis uudistuksen seuraavaan vaiheeseen, joka sallisi myydä mietoja viinejä muiden elintarvikkeiden rinnalla. Tämä on myös kuluttajien toive, sanoo Luoto.

Edellinen uudistus tuki kotimarkkinoiden toimeliaisuutta ja kohensi muun muassa pienpanimoiden kasvun edellytyksiä. Ruokakaupan alkoholijuomien valikoiman laajentaminen lisäisi kotimaahan jääviä verotuloja, kun matkustajatuonti ja verkko-ostaminen ulkomailta vähenisivät. Se myös parantaisi palvelua ja tukisi kattavan myymäläverkoston säilymistä maassamme, Luoto luettelee.

Vastaajista 40 prosenttia on sitä mieltä, että mietoja alkoholijuomia pitäisi saada tilata verkkokaupasta kotiin toimitettuna muiden ruokaostosten ohessa. Osuus on noussut vuodesta 2019 peräti seitsemän prosenttiyksikköä.

– Samaan aikaan suomalaiset ovat entistä vahvemmin sitä mieltä, että kaupat huolehtivat hyvin alkoholin myynnin ikärajavalvonnasta. Näin arvioi 74 prosenttia vastaajista. Ruokakaupat kykenisivät huolehtimaan vastuullisesti myös verkon kautta ostetun alkoholin kotiin toimituksesta ja vastaanottajan iän tarkastamisesta, Luoto sanoo.

Taloustutkimus Oy:n Suomi Syö 2021 -tutkimus tehtiin touko-elokuussa 2021. Kohderyhmä oli kotitalouden elintarvikkeiden ostamisesta päättävät 15–79-vuotiaat suomalaiset. Kirjekyselyyn vastasi 1[nbsp]256 ja nettikyselyihin lisäksi 2[nbsp]751 henkilöä. Aineisto painotettiin vastaamaan Suomen kotitalouksia talouden koon ja alueen mukaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)