Tilastokeskuksen mukaan helmikuussa rekisteröitiin 13[nbsp]002 uutta ajoneuvoa, joista autoja oli 9[nbsp]615. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin helmikuussa 8[nbsp]271, mikä on 2,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.
Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n johtavan ekonomistin Sami Pakarisen mukaan tilastot paljastavat suuren muutoksen uusien autojen hankinnassa. Dieseleiden osuus helmikuun ensirekisteröinneistä oli 15,2 prosenttia, hybridi- ja täyssähköjen 16,0 prosenttia.
Nousu painottui erityisesti hybrideihin.
– Tämä on mielenkiintoista. Helmikuussa ensirekisteröitiin ensi kertaa enemmän hybridi- ja täyssähköautoja kuin dieseleitä, Sami Pakarinen tviittaa.
– Viimeisen parin vuoden aikana on tapahtunut iso muutos.
Muutosta voidaan pitää dieselautojen kannalta merkittävänä, sillä vielä vuonna 2008 lähes puolet uusista autoista oli dieseleitä. Autoalan keskusliitto arvioi, että dieselautojen osuus on vähentynyt erityisesti dieselpolttonesteen ja bensiinin kuluttajahintaerojen tasoittumisen myötä.
Sami Pakarinen jakaa liiton näkemyksen. Hänen mukaansa tilastoista saadaan tärkeää dataa ihmisten käyttäytymismuutosta ja voidaan päätellä, että uudemmalle teknologialle on nyt kysyntää.
– Kuten ollut esillä, muutokset käyttövoimissa vaikuttavat myös verotukseen. Onhan nyt myös hankintatuki olemassa sähköautoille. Myös käyttökustannukset vaikuttavat. Mielenkiintoiset ajat, sillä voittava teknologia käyttövoiman suhteen taitaa yhä olla varsin avoin kysymys.
Tämä on mielenkiintoista. Helmikuussa ensirekisteröitiin ensi kertaa enemmän hybridi- ja täyssähköautoja kuin dieseleitä. Dieseleiden osuus helmikuun ensirekisteröinneistä 15,2%, hybridi- ja täyssähköjen 16,0%. Viimeisen parin vuoden aikana on tapahtunut iso muutos. pic.twitter.com/DTmSIqsPlx
— Sami Pakarinen (@SaPakarinen) March 5, 2020
Hyvä tarkentava kysymys. Löytyy. Nousu painottunut hybrideihin. pic.twitter.com/umfOWOjdpc
— Sami Pakarinen (@SaPakarinen) March 5, 2020
LUE MYÖS:
Autokauppa kasvuun helmikuussa (VU 2.3.2020)





