Kauppaneuvottelut Britannian ja EU:n välillä ovat edenneet tahmeasti. LEHTIKUVA/AFP

Asiantuntija KL:lle: Tämä on pahinta Brexit-neuvotteluissa

Ilman kauppasopimusta Britannia poistuu EU:sta ja sen sisämarkkinoilta vuoden vaihtuessa.

Sopimuksettoman Brexitin uhka on olemassa, vaikka asiantuntijat uskovat mahdolliseen uuteen lykkäykseen Britannian ja EU:n sopimusneuvotteluissa.

– Oli sopimukseton tai sopimuksellinen Brexit, näyttää tällä hetkellä aika selvästi siltä, että kaupan ehdot joka tapauksessa tulevat jollain lailla heikentymään. Kaikkein pahinta on pitkittyvä epävarmuus, sanoo OP:n pääanalyytikko Antti Saari Kauppalehdelle.

Britannian ja EU:n kauppaneuvottelut kangertelevat. Muun muassa valtionavustukset ja ympäristöasiat ovat muodostuneet kiistakapuloiksi. EU:n puolelta kauppasovun seuraavaksi takarajaksi on sovittu lokakuun puoliväli, jonka jälkeen mahdollista sopimusta ei enää ehdittäisi hyväksyä kaikkien EU-maiden parlamenteissa ennen vuodenvaihdetta.

Jos kauppasopimusta ei saada aikaan, Britannia poistuu EU:sta ja sen sisämarkkinoilta vuoden vaihtuessa. Siinä tapauksessa kauppaa käydään lähtökohtaisesti kansainvälisen kauppajärjestö WTO:n ehtojen mukaisesti.

– Ne ovat hyvin epäedulliset ehdot. Se olisi todella iso ongelma ihan jo pelkästään sitä kautta, että euroalueelle on muodostunut paljon prosessiketjuja, Saari toteaa.

Vaikutukset ulkomaankaupan sujuvuuteen olisivat merkittäviä.

– Joillain toimialoilla tai tuotteissa WTO-tullit voivat hyödyttää enemmän amerikkalaisia tai kiinalaisia tuojia brittimarkkinoilla. Silloin suomalaiset voivat menettää sisämarkkinoiden tuoman tullittomuusedun, mikä voi vaikuttaa kilpailuasetelmiin ja hintakilpailukykyyn, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja ja Kansainvälisen kauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Suomalaisista pörssiyhtiöistä suhteellisen rajatulla määrällä on merkittävää suoraa liiketoimintaa Britanniassa. OP listaa näiden joukkoon 14 kotimaista pörssiyhtiötä, jotka ovat Raisio, F-Secure, Basware, Huhtamäki, UPM Kymmene, Konecranes, Cargotec, Orion, KONE, Metsä Board, Revenio Group, Stora Enso, Outokumpu ja Uponor.

– Tämän listan ulkopuolella ei ole enää mitään mainittavaa, Saari toteaa.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt