Hallituksen päätös korottaa yleistä arvonlisäveroa 25,5 prosenttiin nykyisestä 24 prosentista syyskuun alusta alkaen on tekstiili- ja muotialan yrityksille haastavaa.
Yrityksiä edustavan Suomen Tekstiili & Muoti ry:n mukaan aikataulu on kohtuuton. Syyskuussa 2024 markkinoille tuotavat tuotteet on jo valtaosin merkitty hintatiedoin, eikä näihin tuotteisiin ole käytännössä mahdollista tehdä enää muutoksia.
– Nyt ehdotettu aikataulu ei anna yrityksille riittävästi aikaa sopeutua muutoksiin. Arvonlisäveron korotuksen jääminen yritysten kannettavaksi heikentää entisestään niiden taloudellista asemaa ja kannattavuutta, joka on ollut jo valmiiksi heikko kuluttajamarkkinoiden vaikean tilanteen vuoksi, sanoo järjestön toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski tiedotteessa.
Tekstiili- ja muotialalle viime vuosien markkinatilanteet ovat olleet haastavia. Tilastokeskuksen toimialatietojen valossa kokonaisliikevaihdon kehitykset olivat negatiivisia sekä kotimarkkinan että viennin osalta vuonna 2023.
Vielä vuonna 2022 myönteistä kehitystä kannatteli vienti, mutta sekin kääntyi laskuun viime vuonna.
Arvonlisäveron korotus lisää yritysten kustannuksia, sillä hintalappujen ja järjestelmien muutokset ovat merkittäviä lisäkustannuksia etenkin kesälomakaudella.
– Tärkeää olisi toteuttaa alv-muutoksen aikataulu siten, että se olisi kaikille osapuolille kohtuullista. Hinnat on painettu tuotteisiin emmekä pysty niitä muuttamaan tällä aikataululla. Näin ollen arvonlisäveron korotus jää täysin yritysten maksettavaksi. Paras vaihtoehto muutokselle olisi vuodenvaihde, sanoo vaatevalmistaja ja bränditalo Nanso Groupin toimitusjohtaja Rita Holmberg.
Lisävero heikentää kilpailukykyä
Vaatealan mukaan korotuksen kireä aikataulu heikentää yritysten tuloksellisuutta ja vähentää verotuottoja alentuneina yhteisöverotuottoina Suomessa.
– Arvonlisäveron pitäisi lähtökohtaisesti olla kulutusvero, jonka välittäjänä vain elinkeinonharjoittajat toimivat. Nyt ehdotettu muutos on käytännössä lisävero elinkeinonharjoittajille ilman riittävää siirtymäaikaa, huomauttaa Marja-Liisa Niinikoski.
Hallituksen esityksessä on hänen mukaansa kokonaan jätetty huomioon ottamatta yritysten toiminta EU:n sisämarkkinoilla ja korotusten vaikutukset kilpailukykyyn. Arvonlisäveron nostaminen heikentäisi suomalaisen tekstiili- ja muotialan yritysten asemaa hintasensitiivisillä EU-markkinoilla, johtaisi markkina-asemien menetykseen ja myynnin laskuun.
– Lähtökohtaisesti kuluttajatuotteet hinnoitellaan kotimarkkinan mukaan. Kun Suomessa nostetaan arvonlisäverokantaa, niin se nostaa suomalaisen yrityksen hintoja kaikilla markkinoilla EU:n alueella. Käytännössä arvonlisäverotuksen nosto tulee siis heikentämään vientivetoisten kuluttajatuoteyritysten asemaa EU-sisämarkkinoilla, Niinikoski sanoo.